12 декември 2019
  •  Говорят медиците

Най-малката луна на Нептун може би е отломка от друг спътник

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 22 февруари 2019 в 00:017810

Най-малката луна на Нептун може би е отломка от друг съседен спътник, отчупена от комета, се съобщава в днешния брой на Nature.

Седем луни обикалят около Нептун на разстояния по-близки от най-големия му спътник - Тритон. Една от тях е наскоро наречената Хипокамп, с едва 34 километра в диаметър. Втората по размер луна - Протей е най-близкият съсед на Хипокамп, отдалечен от Нептун на около 12 000 километра.

"Защо малка луна е близо до толкова голяма", се пита астрономът Марк Шоуалтър (Mark Showalter) от Института SETI в Маунтин Вю, Калифорния.

Той и колегите му използват над десет години от наблюденията на Космическия телескоп Хъбъл, за да открият луната, за която първо споменават през 2013г. По-големите луни обикновено поглъщат малките, когато се образуват. Още по-странното е, че изглежда тези двете са били дори по-близо една до друга в миналото, защото физиката на орбитите им предполага, че Протей бавно се отдалечава от Нептун.

Снимка: M.R. Showalter et al/Nature 2019

Шоуалтър смята, че Хипокамп е парче от Протей, отчупено при силен сблъсък с комета. На спътника има масивен кратер, наречен Фарус, толкова голям, че сблъсъкът почти е разцепил луната на парчета. Възможно е при удара да е отхвръкнал облак отломки, които после да са се слели в по-малка луна.

"Сега са отдалечени, но в миналото са били част от един и същи обект," твърди Шоуалтър

В гръцката митология Хипокамп е същество полу-кон, полу-риба, което тегли колесницата на бог Посейдон (римският бог Нептун). Всички луни на Нептун носят имена, свързани с морето в гръцката и римската митология.

Това допада на Шоуалтър, който е и гмуркач. "Истинската история е, че просто много харесвам морските кончета," шегува се той.