Най-малко 75% от нашата ДНК е безполезен боклук (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 19 юли 2017 в 03:00 24702 1

Фрагмент от корицата на книгата "The origins of genome architecture" от Michael Lynch

Ние, хората далеч не сме съвършен продукт. Кодът, който ни създава, е най-малко 75% боклук, според едно изследване, което показва, повечето от нашата ДНК наистина е ненужна.

Биологът Дан Граур (Dan Graur) от Университета в Хюстън публикува в Genome Biology and Evolution нови изчисления, които показват не повече от 25% от човешкия геном е функционален. Това е в рязко противоречие с изнесеното от учените от проекта ENCODE (Encyclopedia of DNA Elements), че около 80% от генома е функционален, пише сайтът на университета.

Нещо повече - Дан Граур съобщава, че функционалната част на човешкия геном вероятно е някъде между 10 и 15 %, с горна граница от 25%. Останалото е така наречената отпадъчна ДНК или безполезна, но безвредна ДНК.

Изследователите използваха прост подход за определяне на това каква част от генома е функционална с помощта на процента вредни мутация - това е скоростта, с която се появяват вредни мутации - и тенденцията за плодовитост.

В работата си Граур използва данни за размера на генома и дела на вредните мутации в неговите функционални части, както и историческите данни за населението. С тази информация Граур разработва модел за изчисляване на намалението репродуктивния успех, предизвикано от вредни мутации. Те се случват само функционалните участъци на ДНК, докато останалата част от генома не може да бъде нито повредена, нито подобрена.

Функционалната част от генома има тази функция, която възниква и се поддържа от естествения подбор. За да се поддържа численността на популацията на постоянно ниво, въпреки появата на вредни мутации, всяка двойка трябва да има поне две деца. През последните 200 000 години този показател варира от 2,1 до 3,0 деца на една двойка. Въпреки това, в началото на ХIХ век детската смъртност е намаляла значително, а прирастът на населението започна да надвишава неговия спад.

Според автора, ако 80% от човешкия геном са функционални, всяка двойка в света би трябвало да ражда средно 15 деца, от които само две да оцелеят и да създадат потомство.

"Ако използваме горната граница за скоростта на вредните мутация (2 х 108 мутации на нуклеотид на поколение), след това ... за да се поддържа численността на популацията на постоянно ниво, броят на децата, които всяка двойка трябва да има, ще превиши броя на звездите от видимата вселена с десет порядъка", пише Граур.

"Ние трябва да знаем каква е функционалната част от човешкия геном, за да съсредоточим биомедицинските изследвания върху участъците, които могат да се използват за предотвратяване и лечение на болестите", каза той. "Няма нужда да се секвенира всичко под слънцето. Ние трябва да секвенираме само тези участъци, за които знаем, че са функционални" - отбелязва авторът.