Най-мощният бърз извънземен импулс

Роса Виктория Муньос Димитрова Последна промяна на 26 ноември 2016 в 12:00 27061 0

Кредит Caltech

FRB (Fast Radio Bursts) са най-мощните и бързи извънземни импулси, засичани някога от учените, чиито източник все още не е напълно изяснен.

До сега са открити само 18 FRB, като повечето от тях са излъчили само еднократен импулс, който не е последван от други. Освен това повечето от тях са открити с телескопи, които са изследвали много голяма част от небето, но с лоша резолюция, което прави откриването на точното им местоположение изключително трудно.

За щастие, неочакваната яркост на един от тях – FRB 150807 позволява на астрономите да определят местоположението му много по-точно.
„Очакваме в тази посока на небето да има между 2000 и 1000 FRB, като един от всеки 10 от тях ще бъде толкова ярък, колкото FRB 150807“, казва д-р Рави, пред sci-news.com, автор на изследване върху тези обекти, публикувано в списание Science.

„FBR са изключително кратки, но интензивни импулси от радио вълни, всяка една от които трае около милисекунда. Някои са открити случайно и до сега няма двойка импулси, които да са еднакви.“, добавя д-р Шанън, част от екипа изследователи.
Астрономите наблюдават FRB 150807 докато изследват близък до нашата галактика пулсар, използвайки радио телескопът „Parkes” в Австралия.

Те свързват яркостта на импулса и факта, че е бил наблюдаван едновременно от два от трите им детектора, за да могат да определят по-точно местоположението от което идва сигнала. Измерванията показват, че най-вероятното местонахождение на FRB 150807 e галактиката VHS7.

Местоположението на FRB 150807. Жълтият кръг показва типичната локация на FRB. Съществуват хиляди звезди и галактики в тази посока. Тъй като FRB 150807 е много ярък астрономите са успели да го локализират в малка област, близо до ръба на този кръг, показаната област с форма на банан в розово. В този район има само шест открити галактики. Най-вероятното местонахождение на FRB 150807 e галактиката VHS. Изображение: Vikram Ravi, California Institute of Technology / Ryan Shannon, ICRAR-Curtin & CSIRO.

Излежда, че сигналът от FRB 150807 е нарушен само от материята в рамките на галактиката-домакин, което показва, че динамиката на междугалактичното пространство в тази посока не е толкова бурна, колкото първоначално е било предвидено от теорията. Това е първото пряко наблюдение на турболентността на междугалактичната среда.

„ FRB се намират на много далечно разстояние от нас, ето защо те ни помагат да изучаваме пространството във Вселената между нас и тях. Смята се, че близо половината от видимата материя се разпростряла съвсем тънко в междугалактичното пространство и наблюденията й са трудни за обикновените телескопи. Изучавайки FRB можем да разберем повече за тази материя“, казва в заключение д-р Рави.