22 април 2019
  •  Говорят медиците

Най-ранното мекотело е приличало на бодлив плужек

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 07 февруари 2017 в 08:0033361
Реконструкция: Esben Horn/10 Tons

Открити са фосили на общ предшественик на мекотелите със странен вид - подобен на бодлив плужек с мъничка черупка на главата, съобщи онлайн изданието Science.

Доклад за откритието е публикуван вчера в Nature.

Съвременните мекотели отстъпват само на членестоногите по разнообразие - от октоподи и стриди до охлюви - затова е толкова трудно за учените да разберат как би могъл да изглежда общият прародител на групата.

Сега няколко фосила на 480 милиона години от югоизточно Мароко показват, че тези предшественици може да са приличали на покрит с бодли плужек, който е носел малка черупка с форма на нокът на главата си. Палеонтолозите поставят съществото в нов род с име Calvapilosa ("космат скалп" на латински). Дължината на фосилите варира от 16,7 до 68,3 мм, но по фрагментите може да се съди, че животното може да е достигало до 120 мм.

Горната част на тялото на съществото (реконструкцията вляво) представлява мантия, покрита с малки плочи от хитин, които от своя страна носят кухи бодли, възможно направени от хитин от същия материал като черупките на съвременните скариди. Отдолу (вдясно), съществото е имало подобен мускулен крак, подобен на съвременните охлюви, за придвижване и подобна на пила уста, наречена радула, покрита с най-малко 125 редици от малки зъби.

Ситнозърнестите пясъчници, в които са намерени фосилите на Calvapilosa, не изглежда да са били изложени на вълнения или силни течения, така че животното вероятно е живяло в дълбоки води.

Calvapilosa може би не е най-ранното същество в своето родословие, отбелязват учените, но по-ранните вкаменелости от най-близките му роднини са били изключително фрагментарни.

Предишни изследвания предполагат, че най-старите мекотели се развили преди около 535 милиона години и че първите мекотели не са имали черупки, но новите открития подсказват, че най-старите видове в групата всъщност са развили втвърдена структура от калциев карбонат.

John Foe