20 октомври 2020

Най-старата животинска сперма е намерена в Антарктика

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 16 юли 2015 в 14:51 21610
Снимка: Biology Letters/Royal Society Publishing

Най-старите сперматозоиди на животни, по предварителни оценки, на възраст от 50 милиона години, са открити от изследователски екип в Антарктида.

Клетките са намерени вкаменени в пашкул. Много вероятно е да са създадени при чифтосващи се древни предци на червеи или пиявици от класа Clitellata. Когато започнал процесът на фосилизиране, сперматозоиди останали по стените на пашкула, което им позволило да оцелеят до днес, съобщава порталът Live Science.

"Тези клетки са много крехки, затова подобни находки са изключително редки", - заяви ръководителят на проекта, палеонтологът Бенджамин Бомфлер (Benjamin Bomfleur) от Шведския природонаучен музей, водещ автор на доклад, публикуван в Nature.com.

Пашкулът е открит от учените при пресяване на отложения в търсене на останки от малки гръбначни организми. Повърхността на вкаменелостите са изследвани с електронен микроскоп и рентген. Оказа се, че в пашкула има бактерии и сперматозоиди.

Но не става въпрос дори за цели клетки, а само за техни фрагменти. "Ние открихме фрагменти на глава с форма на тирбушон, средни фрагменти и много дълги камшичести опашки, някои от тях са прикрепени към средните фрагменти". - коментира Бомфлер.

Според него, откритите останки са много подобни на сперматозоидите на група червеи, които и днес живеят в Северното полукълбо в симбиоза с раци.

Бомфлер отбелязва, че преди тяхната находка, най-старите известни образци на клетки животинска сперма са били около 40 милиона години, намерени в късче кехлибар. А настоящата находка е от епохата на еоцена, започнала преди около 56 милиона години.

Находката ще помогне да се научи повече за еволюцията на червеи и пиявици.