Най-старите галактики във Вселената формират "кралския двор" на японска владетелка

Ваня Милева Последна промяна на 01 октомври 2019 в 10:30 3488 0

Най-далечният протоклъстер, открит от телескопа Subaru. Синьото показва изчислената плътност на протоклъстера, а по-наситеният син цвят показва по-висока плътност на галактиките в протоклъстера. Червените обекти в увеличените прозорци са 12-те галактики, открити в него. Всяко от малките квадратчета представя зрително поле от 24 дъгови минути на всяка страна (което съответства на 198 милиона светлинни години за всяка страна на разстояние 13,0 милиарда светлинни години). Всяка увеличена фигура е 16 дъгови секунди по всяка страна (което съответства на 2,2 милиона светлинни години). Кредит: NAOJ/Harikane et al.

Международен екип астрономи, използващ големите телескопи на Хаваите - Субару, Кек и Джемини, откри група от дванадесет галактики в съзвездието Кит (Cetus), съществувала отпреди 13 милиарда години.

Това откритие означава, че вече е имало големи структури като тези протоклъстери само 800 милиона години след Големия взрив, когато Вселената е била едва 6% от сегашната си възраст.

Снимки на обектите и констатациите на учените са представени в списание The Astrophysical Journal.

Това е най-ранният известен протоклъстер галактики в момента - протоклъстерите са предшествениците на днешните галактически купове, които могат да се състоят от хиляди галактики, свързани гравитационно.

Една от дванадесетте системи е огромният газов облак Лиман-Алфа Химико (Lyman-Alpha Himiko), открит преди десет години, кръстен на легендарна японска владетелка.

Затова протоклъстерът се нарича "Дворът на кралицата", с каталожно име z66OD. Странното е, че Химико като най-голямата от дванадесетте системи не е в средата на клъстера, а на края.

Кралица Химико е владетелка на едно от първите японски държави, царувала от 189 до 248 година. Кредит: J. Narada

Другата изненада е, че екипът откри много активно образуване на звезди в протоклъстера z66OD.

"Общото количество звезди, образуващи се в галактиките в z660D, е пет пъти по-голямо, отколкото в други галактики с подобни маси в същата епоха на Вселената. Галактиките в z66OD образуват звезди много ефективно, вероятно защото голямата маса на системата му помага да събира голямо количество газ, материалът за звезди", обяснява Дарко Доневски, член на екипа в Института SISSA, Триест, Италия.

Триизмерна карта на галактиките, изследвани с трите телескопа. Червената стрелка сочи към сега открития протокластер. Кредит: NAOJ/Harikane et al.

Еволюцията на галактиките е една от най-динамичните научни области днес. В началото на 20 век астрономите смятат Млечния път за единствената галактика в цялата Вселена. Началото на XXI век донесе невероятен напредък в изграждането както на земни, така и на космически телескопи и даде възможност да се открият повече от 120 милиона галактики. Тъй като продължителността на живота на една галактика е много по-дълга от съществуването на цялото човечество, астрофизиците са разработили специални методи, които се опитват да реконструират как и къде се формират галактиките в космоса, как се развиват и каква е връзката им със загадъчната тъмна материя.

В настоящата Вселена галактическите клъстери могат да съдържат хиляди членове, но как тези клъстери се формират е все още неясен въпрос в астрономията.

Предишният рекордьор бе протоклъстерът SDF, открит от телескопа "Субару" близо до съзвездието Косите на Вероника.

Източник: Oldest Galaxy Protocluster forms "Queen's Court", Subaru