Най-старите следи от живот на Земята са в австралийски скали

Наука ОFFNews Последна промяна на 10 май 2017 в 14:05 6196 0

Древни скали, открити в отдалечен участък в Западна Австралия, съдържат може би най-старите известни доказателства за живот на сушата в света, установи ново проучване, цитирано от LiveScience.

Изследоването е публикувано в списание Nature Communications.

Тези скали на 3,48 милиарда години са част от район, известен като формация Дресер, намиращ се в Пилбара, Австралия. През ранните години на Земята областта е била вулканична калдера (вулканичен кратер, предизвикан от изригване) на малък остров, осеян с горещи извори и езера, които са били изпълнени с микробен живот, заяви водещият автор на проучването Тара Джокич (Tara Djokic) от Университета на Нов Южен Уелс в Австралия.

Джокич и колегите й са намерили следи от микробен живот, вграден в скали, формирани около горещи извори, както и в депозити в самите древни горещи извори.

Резултатите подсказват, че животът може да е започнал в горещи извори на сушата, а не дълбоководните хидротермални извори, както обикновено се смята, заяви Джокич.

Древни следи

Животът се е появил на нашата планета скоро след като Земята се е формирала преди около 4,5 милиарда години. Но точно колко скоро след образуване на планетата е възникнал животът е силно оспорвано. Древните скали в Гренландия отпреди 3,7 милиарда години съдържат намеци за микробни матове цианобактерии, известни като строматолити, а друга формация в Квебек е датирана на 4,28 милиарда години. Но толкова много неща са се случили през последните 3 или 4 милиарда години, заради което е трудно да се определи дали това са химически или геоложки следи, или наистина следи на живот.

В новото изследване Джокич и колегите й проучват 14-километровия масив Дресер. Тези червеникави вулканични скали са изградени преди около 3,48 милиарда години и като изключим малко изветряне, са останали почти непроменени оттогава. През 1800 г. учените установяват, че районът съдържа фосилизирани останки на строматолити. (Строматолитите са матове (съобщество) от цианобактерии, които често живеят в плитки, заливаеми басейни и изграждат куполни структури, слой по слой, извличайки минерали от околната среда и надграждайки колониите си върху долния слой от мъртви микроби.)

В настоящото изследване Джокич и колегите й намират следи от живот в нова среда във формацията Дресер - скалата гейзерит, която се среща само в близост до горещи извори, като тези в Националния парк Йелоустоун и Роторуа, Нова Зеландия. Те също така имат вертикална текстура тип "палисада" в някои от скалите гейзерит. Тези вертикални палисадни форми на текстурата - дълги нишки от микробни матове, които обитават изходящите потоци на горещите извори -се погребват в силициевите утайки във водата.

Авторите установяват признаци на строматолити, живеещи в близост до горещите извори.

Микроскопичните мехурчета запазени в скалите във формация Дресер, Австралия, може да са знак, че лепкавата бактериална слуз е увлякла мехурчета преди милиарди години и те може са свидетелство за съществуването на древен живот. Източник: Тара Джокич

И накрая екипът открива следи от древни мехурчета. Въпреки че учените не могат да определят дали мехурчетата съдържат кислород или доказателства за живот сам по себе си, но щом мехурчетата са запазени толкова сферични, трябва да са запазени в нещо лепкаво, заявява Джокич.

Около съвременните горещи извори единственото лепкаво вещество с еластичните свойства, запазва такива кръгли мехурчета, е микробна слуз. Това е вещество, известно като извънклетъчнато полимерно вещество (extracellular polymeric substance - EPS), което бактериите използват, за да създадат биофилми.

Сферични мехурчета в съвременни матове цианобактерии. Източник: Space Science and Astrobiology at Ames - NASA

Новите резултати изместват фосилните доказателства за микробен живот в горещи извори на около 3 милиарда години, обявиха учените.