Най-странният астероид от Слънчевата система има замръзнала вода на повърхността си

Роса Виктория Муньос Димитрова Последна промяна на 01 ноември 2016 в 09:00 4875 0

Кредит NASA/JPL-Caltech

Ново изследване предполага, че астероидът 16-Психея може би има следи от вода разпръснати по повърхността му.

Психея (16 Psyche) е един от десетте най-големи астеорида от астероидният пояс и малко над 200 км в диаметър (240 х 185 х 145 км). Открит е през 1852 година и е наречен на Психея, митична красавица от царски произход, успяла да накара Ерос да се влюби в нея.

Изследване, водено от щатския геолог Дрис Такир (Driss Takir) предоставя спектрографски данни от инфрачервени наблюдения на обекта, които показват характерни линии на поглъщане на неочаквани летливи вещества, подсказвайки за въздействие на скали, съдържащи вода, които са се разбили върху богатата на желязо повърхност на астеорида.

С необичайния си състав почти само от желязо и никел и плътност от 7т/м3 Психея отдавна привлича изследователите. Те предполагат, че астероидът е ядро, останало в следствие на разрушение на протопланета в ранната Слънчева система. Силно металният състав на Психея подсказва, че ако на повърхността на астроида има следи от вода то те едва ли са били там по време на образуването му.

Но въпросите свързани с повърхността на астроида едва ли ще чакат дълго преди да бъдат разрешени. Психея е цел на една от петте потенциални бъдещи мисии на НАСА до близки планети и астероиди. Водени от Линди Елкинс-Тантън (Lindy Elkins-Tanton) от Щатския университет в Аризона възможниата цел ще бъде иследвана най-рано през 2020 година.

Бюжетът на мисиите е 500 милиона долара, като част от нискобюджетните мисии на НАСА с откривателска цел, които включват мисиите на Космическия телескоп „Кеплер“, мисията MESSENGER до Меркурий и космическият кораб Dawn, който изследва Веста и Церера.

Огромният метален астероид Психея може да има силно остатъчно магнитно поле. Източник: Damir Gamulin/Ben Weiss