08 април 2020

Най-токсичната птица на планетата е намерена около Ванкувър

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 27 април 2015 в 13:3126570
Ястреб на Купър Снимка: Patrick Doheny / Flickr

Орнитолози са открили в околностите на Ванкувър (Канада) дива птица, в организма на която са натрупани рекорден брой токсични вещества.

Нивото на полибромдифенилетери (PBDE) в черния дроб на ястребите на Купър (Cooper Hawks) дори по-високи от тези на птиците, живеещи около китайските сметища на електроника. За откритието съобщава в списание Science of the Total Environment, съобщава сайтът citylab.com.

Канадски учени са взели за анализ на чернодробна тъкан от мъртви ястреби, намерени на територията на голям Ванкувър. Концентрацията на PBDE в черния дроб на този вид ястреби била средно 196 части на милион.

Полибромдифенилите се използват като пожарозащитни средства в компютърната и битовата електроника, както и за автомобили и мебели.

Въпреки, че през 2000 г. в Канада и САЩ напълно е забранена употребата на тези опасни вещества, те продължават да присъстват в околната среда. Има дори доказателства, че нивата им може да се увеличават. Това може да се дължи на вноса на продукти с PBDE или фактът, че съдържаща PBDE техника продължава да се трупа в сметищата.

Първо PBDE попадат в организмите на скорците, търсещи храна и свиващи гнезда около подобни сметища, а след това токсините попадат у ястребите Купър, чиято основна плячка са скорците.

Все пак има оптимизъм, че в организмите на други диви птици около Ванкувър - чапли и корморани, на първо място, тези химикали постепенно изчезват.