24 август 2017
  •  Говорят медиците

Намерена е следа от разпад на тъмна материя в отчетите на няколко ренгенови телескопа

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 06 февруари 2017 в 11:3025851
За да направи това безпрецедентно изображение на космоса, телескопът Хъбъл надникна пряко през центъра на един от най-масивните галактически клъстери, наречен Abell 1689. Гравитацията на клъстера от трилиони звезди, плюс тъмната материя, действа като космически обектив със ширина 2 милиона светлинни години. Тази гравитационна леща изкривява и увеличава светлината на галактиките, разположени далеч зад него. Някои от по-малките обекти на снимката са вероятно на разстояние над 13 милиарда светлинни години (червеното отместване има стойност 6). Силната гравитационна леща, наблюдавана от телескопа Хъбъл в Abell 1689 показва наличието на тъмна материя. Снимка: NASA, N. Benitez (JHU), T. Broadhurst (Racah Institute of Physics/The Hebrew University), H. Ford (JHU), M. Clampin (STScI),G. Hartig (STScI), G. Illingworth (UCO/Lick Observatory), the ACS Science Team and ESA

Регистриран е пик в рентгеновите лъчи в показанията на космическата рентгенова обсерватория "Чандра". Този изблик, отчетен и от други телескопи, теоретично би могъл да представлява разпад на тъмна материя и непряко доказателство, че съществува тази неуловима субстанция, съобщи phys.org.

Препринт на резултатите от наблюдението на екипа учени от Йейлския университет, MIT и Харвард-Смитсониън център за астрофизика са публикувани в arXiv.

Тъмната материя е мистериозна субстанция, която съставя около 23% от общата маса на Вселената. Знаем, че я има заради гравитационната сила, която упражнява върху обикновената материя, но е дяволски трудно да се открие.

В този нов опит учените изследват данни от телескопа на орбита около Земята "Чандра". Обсерваторията наблюдава рентгенови сигнали от дълбокия космос и неочаквано се натъква на изблик на рентгенова енергия от приблизително 3500 електронволта.

Екипът предполага, че ако пикът се дължи на тъмна материя, то най-вероятно ще бъде от областта, обграждаща Млечния път. Те отбелязват, че интензивността на пика се съгласува с теориите, разглеждащи тъмната материя в други части на галактиката, като в центъра на Млечния път. Силата на източника на сигналите подкрепя логиката, че тъмната материя е по-плътна на местата, където има повече звезди.

Освен това този пик е подобен на показанията от няколко други обсерватории, което намалява шансовете да се дължи на случайна аномалия или повреда в системата.

За съжаление, рентгеновият пик, въпреки че е наблюдаван от няколко екипа, не е доказателство за съществуването на тъмната материя, тъй като все още е възможно да се дължи на нещо друго.

Изследването изключва някои други теоретични източници, като случайно уловени електрони на водородни атоми от серни йони, блуждаещи в празното пространство. Също така изглежда много малко вероятно пикът да се дължи на използваната технология за наблюдение. За някои тъмната материя е единственото възможно обяснение - други ще искат нещо малко по-конкретно.

Нема-нема и набедят нещо за тъмна материя.

Слон уби ловеца си