17 декември 2017
  •  Говорят медиците

Намерената козина от "йети" най-вероятно е от кафява хималайска мечка

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 17 март 2015 в 11:2627000
Снимка: io9.com

Йети или "снежният човек" най-вероятно е продукт на въображението на хората. Това, което разискват биолозите е кое животно е било прототип на тези легенди. В нова статия в списание ZooKeys учените излагат резултатите от изслеването си на проби от козина, представена като принадлежаща на йети.

Преди около година, медиите разпространиха поредната сензация, свързана с търсенето на йети. В списанието Proceedings of the Royal Society B, е публикувана статия, в която авторите са анализирали генетичния материал в косми, събрани в планините на Бутан и Индия, за които се твърди, че са на йети. Разшифроването на ДНК показало, че пробите принадлежат на засега неизвестен за науката вид мечка, чиито най-близък роднина е измрял подвид полярни мечки (Ursus maritimus), последните представители на които са живяли на Земята преди около 40 000 години.

Веднага се появили много поддръжници и противници  на тази хипотеза. Някои биолози заявили, че козината е на обикновена полярна мечка от Аляска и че е подхвърлена от безсъвестни фенове на йети.

Авторите на последното изследване Елиезер Гутиерес (Eliecer Gutierrez) на Смитсоновия институт и Роналд Пайн (Ronald Pine) от университета в Канзас (САЩ) се опитали да проверят претенциите на предполагаемите откриватели на йети като сравнявали ДНК-то на пробата с това на различни видове мечки, които живеят или са живели на планетата.

Както показали резултатите от този анализ, нишките на ДНК в козината на хималайските йети са твърде повредени и фрагментирани така, че не може да се даде 100% гаранция, че могат да се класифицират като на обикновени полярни мечки или на техни изчезнали роднини. Освен това, поради големите разминавания в ДНК структурата на обикновените кафяви мечки, те биха могли да принадлежат към един от видовете хималайски мечки, а не към екзотичните за тези географски ширини полярни хищници.

По тази причина Гутиерес и Пайн считат, че намерените фрагменти от косми на "йети" всъщност са следи от кафяви мечки, живеещи в Хималаите, като се има предвид слабата правдоподобност на всички други хипотези. По този начин, за да се говори, че прототипът на "Голямата стъпка" са полярни мечки, някога живели в Хималаите, е несъстоятелно, заключават авторите на статията.

Схема към изследването. Eliécer Gutiérrez, Ronald H. Pine