16 декември 2018
  •  Говорят медиците

Намерени са най-древните вкаменелости на организми на Земята

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 02 септември 2016 в 09:0042650

В Гренландия са намерени следи от съществуването на микроорганизми в скали на възраст 3,7 милиарда години, което означава, че животът на Земята се е зародил скоро (по геоложки мащаби) след формирането на нашата планета.

Подробностите от констатациите на австралийските геолози начело с Ален Нутман (Allen Nutman) са публикувани в списание Nature.

Разтопен снежен пласт разкри в Гренландия структури, високи не повече от няколко сантиметра, които изглеждат като строматолити. Това са морски отложения, формирани от фотосинтезиращи микроорганизми, наречени цианобактерии.

Тези фосили имат ясно изразен строеж, което позволява да се определи техния произход. Най-старата досега подобна находка датира отпреди 3.48 милиарда години и е открита в Австралия, близо до град Марбъл Бар. Находката е от 1980 г., а биогенното й естество е установено чрез изотопен анализ и пряко по морфологията й от микроскопични вкаменелости, образувани от фотосинтезиращи микроорганизми, които живеят във водата.

Древни строматолити от района на Марбъл Бар, Австралия. Снимка: Martin Brasier Живи строматолити от залива Шарк-бей, Австралия. Снимка: David Attenbborough

Масивът Исуа - най-старите почти непокътнати скали на Земята

Възрастта на новооткритите вкаменелости е с около 220 милиона години по-стари от всички намерени преди това. Те са от масив в Югозападна Гренландия, наречен формация Исуа.

"Това е едно от изключително малкото места, където този вид структури може да са се запазили в скалите", коментира Алън Нутман.

Масивът Исуа. Снимка: blog.science-infuse.fr

Това е така, защото повечето скали на тази възраст са силно променени от тектоничните движения на плочите в продължение на милиарди години. Тези геоложки процеси са заличили фосилите или са ги ги деформирали до неузнаваемост.

Но една малка част от масива Исуа е избегнал донякъде трансформациите. Скалите са само частично променени, което позволява на тази зона да запазя някои от първоначалните си характеристики и включително и евентуалните фосили, разказва Нутман.

Масивът Исуа - най-старите почти непокътнати скали на Земята. Източник: www.mue.titech.ac.jp

Според палеонтолозите, това са най-вероятно морски отложения, а не езерни или хидротермални. Това показва съставът на редките земни елементи в скалите. Слоестият строеж също показва биологичния им характер.

Алън Нутман и Вики Бенет с вкаменелости на 3,7 милиарда години. Снимка: Yuri Amelin

Учените отбелязват, че сложността на структурата на строматолитите е сравнима с австралийските отложения. Това може да означава, че живите системи в този момент са били достатъчно развити. Това предположение подкрепя хипотезата, че животът на Земята е възникнал преди 4 милиарда години и дори по-рано.

Това е забележително, защото самата Земя се е формирала преди около 4.5 милиарда години.

Марс не е бил по-различен по това време

В придружаваща статия в Nature, д-р Абигейл Олууд (Abigail Allwood), геолог в Jet Propulsion Laboratory на НАСА, заяви, че констатациите може да имат важни последици за това дали живота може да е възникнал на друга планета.

"Повърхността на Земята преди 3,7 милиарда години е била доста бурно място, бомбардирана от астероиди и все още на ранен етап на формиране.

Ако животът е могъл да възникне тук и да остави такъв отпечатък, че сладите са се запазили, дори само това малко парченце метаморфна скала да е всичко, което е останало от това време, тогава животът не е капризен, крехък и малко вероятен.

Дайте на живота половин възможност и той ще се справи. Изведнъж, като че ли Марс вече изглежда още по-обещаващ, отколкото преди, като потенциален дом за минал живот.

Множеството мисии до Марс показаха, че по времето, когато са се формирали скалите на Исуа, Марс не е изглеждал твърде различно от Земята от гледна точка на условия за живот с постоянните си водни басейни на повърхността си" - заяви Олууд.

10 декември 2018 в 10:454988