16 септември 2019
  •  Говорят медиците

Намерени са останки на гигантски саламандър, съвременник на динозаврите

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 25 март 2015 в 11:2343470
илюстрация Joana Bruno

Резултатите от ново изследване, публикувано в изданието Journal of Vertebrate Paleontology, показват съществуването на неизвестен досега вид земноводно - метопозавър, Metoposauroidea - един от най-големите хищници на Земята преди повече от 200 милиона години, живял по време на разцвета на динозаврите, съобщава Science magazine.

Скелетът на съществото е бил открит по време на разкопки в южната част на Португалия, провинция Алгарве, в която много преди милиони години е имало езеро. Палеонтолозите са класифицирали праисторическо животно като много голям саламандър.

Този вид е част от по-голяма група от примитивни земноводни, често срещани  преди 220-230 милиона години.
Метопозаврите били дълги до два метра, тежали около сто килограма и обикавали реките и езерата на Късния Триас. Хранели се предимно с риба, но понякога изяждали и малки динозаври и предшественици на бозайниците, имали непредпазливостта да доближат водата.

Животното е наречено Metoposaurus algarvensis (на португалската провинция). То е живяло на Земята по същото време, когато динозаврите са започнали да заемат господстващо положение на планетата и се задържали на него в следващите 150 милиона години.

Тези метопозаври са древни предшественици на съвременните земноводни като жаби и тритони. И макар на вид да наподобяват сегашните саламандри, по кръвожадния си нрав са напомняли по-скоро крокодилите.

Възстановка на древния предшественик на саламандъра (Снимка: Marc Boulay, Cossima Productions).

13 септември 2019 в 00:003404