Намериха африкански пчели, които се размножават без мъжки

Наука ОFFNews Последна промяна на 08 юни 2016 в 11:51 5809 0

Южноафрикански пчели.

Изолираната популация пчели в Южна Африка Apis Mellifera capensis са научили да се възпроизвеждат без самци, съобщава Science Daily.

Изследването на екипа от Университета в Упсала "Identification of multiple loci associated with social parasitism in honeybees" ще бъде публикувано в юнския брой в PLoS Genetics.

Учените декодират генома на пчелите Apis Mellifera capensis и ги сравняват с гени на други пчелни видове. Обикновено тези насекоми се размножават полово - пчелата майка произвежда потомство, снасяйки яйца, оплодени със сперма от мъжки пчели, които наричаме търтеи. Но популацията, живееща в Южна Африка, е намерила начин да се справи без търтеи.

Оказа се, че женските пчели работнички могат да снасят яйца, които по същество са оплодени от собствената им ДНК, от които се развиват нови пчели работнички. Такива пчели често нахлуват в гнездата на други пчели и продължават да се възпроизвеждат по този начин в чуждите гнезда. Това поведение се нарича социален паразитизъм.

Засега няма обяснение за това уникално поведение обаче изследователският екип се е доближил до разкриването на генетичните механизми, които стоят зад него. Екипът секвенира целия геном на тези пчели и го сравнява с други популации медоносни пчели, които се възпроизвеждат нормално. Те откриват значителни различия в няколко гени, които могат да обяснят както ненормалното възпроизводство на вида без мъже, така и уникалното поведение на социален паразитизъм.

"Въпросът защо тази популация пчели в Южна Африка е еволюирала да възпроизвежда безполово все още е загадка. Но това, че знаем кои гени участват, ни доближава до момента, в който ще разберем. Това проучване ще ни помогне да разберем как гените контролират биологичните процеси като деленето на клетките и поведението. Освен това, ако разберем защо някои популации понякога се размножават безполово може да ни помогне да разберем еволюционно предимство на сексуалния процес, което е основната загадка за еволюционните биолози", заяви Матю Уебстър, изследовател в Катедрата по медицинска биохимия и микробиология в Университета в Упсала.