20 септември 2018
  •  Говорят медиците

Намериха град от бронзовата епоха в Ирак на 45 км от база на ИДИЛ

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 08 ноември 2016 в 10:0053040
Разкопки на източния склон на горната част на могилата Басетки, където са открити няколко фрагмента от асирийски клинописни таблици. Снимка: Peter Pfälzner

Археолози от Университета на Тюбинген откриха следи от голям град от бронзовата епоха до малкото кюрдско село Басетки, недалеч от град Дохук в Северен Ирак, съобщава сайтът на университета.

Изследователите открили, че градът е основан около третото хилядолетие пр.н.е и е продължил съществуването си повече от 1200 години. Разкритите селищни пластове са датирани от периода акадската империя (2340-2200 г. пр.н.е.), която се счита за първата световна империя в историята на човечеството.

Археолозите също така са намерили свидетелства, че защитната стена около града е построена през 2700 пр.н.е., а големите каменни сгради - през 1800 г. пр.н.н.

По време на разкопките Басетки между август и октомври 2016 г. са открити и фрагменти от асирийски клинописни таблици, които датират от около 1300 пр.н.е, които свидетелстват за съществуването на храм в града на месопотамския бог на времето Адад (Хадад). Намерена е и по-ниска града на около един километър извън центъра на града.

Използвайки измервания на геомагнитното съпротивление, археолозите са открили следи на обширна пътна мрежа и отделни квартали, големи къщи и дворцова сграда, датирани от бронзовата епоха. Жителите са погребвали мъртвите си в гробище извън града.

Селището е било свързано към съседни региони на Месопотамия и Анатолия с пътища, датиращи от около 1800 г. пр.н.е.

Селището Басетки е известно на широката общественост в миналото заради "Статуята от от Басетки", която е открита там по случайност през 1975 г. Тя е фрагмент от бронзова фигура на акадски цар-бог Нарам-Син (около 2250 г. пр.н.е.).

"Статуята от от Басетки". Снимка: Institut für Orientalistik der Universität Wien

Находката е открадната от Националния музей в Багдад по време на войната в Ирак през 2003 г., но по-късно е преоткрита от американски войници. Досега учените не са могли да обяснят мястото на находката. Археолозите вече могат да аргументират своето предположение, че Басетки е бил важен пост на акадската култура.

Разкопки на път от бронзовата епоха извън населено място при Басетки, Ирак. Снимка: Peter Pfälzner

Разкопките се провеждаха на разстояние 45 км от територията, контролирана от ИДИЛ. Въпреки това ръководителят на екипа археолози Петер Пфалцнер (Peter Pfälzner) е настоявал, че няма заплаха за живота на изследователите по време на разкопките.

Могилата Басетки. Снимка: Peter Pfälzner