Намериха в кехлибар най-пълния фосил на птица от ерата на динозаврите

НаукаOFFNews Последна промяна на 06 февруари 2018 в 07:56 11840 2

Учените откриха останките на птица на 99 милиона години, представляващи най-пълният подобен фосил известен на науката.

Въпреки че предишните птици, открити в бирмански кехлибари изглеждат по-зрелищно, те не показват много от скелета, а този млад екземпляр разполага със задната част от черепа, по-голямата част на гръбначния стълб, таза и части на едното крило и крак.

Новонамерената птица е специална, защото изследователите могат по-ясно да видят вътрешността на младото праисторическо създание , казва съавторът на проучването Райън Макелар (Ryan Mckellar) от Кралския музей Саскачеван в Реджина, Канада, цитиран от National Geographic.

6-сантиметровият образец е полирани през предната половина, което дава възможност да се види гръдната кухина и черепа", коментира Макелар.

Тази реконструкция от сканирането показва скелета на птицата и перата на крилете гледани отпред, черепът сочи нагоре. Ming Bai, Chinese Academy of Sciences (CAS)

Откритието допълва забележителната колекция от фосили от периода Креда от залежите кехлибар в долината Hukawng в северен Мианмар. През последните няколко години в района са намерени няколко красиви криле на птици, опашката на малък пернат месояден динозавър. През декември изследователи откриха дори кърлежи в кехлибар, които са паразитирали върху динозаврите.

Близък план показва главата на птицата и гръдния кош с открити кости и меки тъкани. Ming Bai, Chinese Academy of Sciences (CAS)

Птицата е родена преди 99 милиона години по време на периода Креда, според Lida Xing (Лида Ксинг), водещ автор на публикацията в Science Bulletin. Той разказва, че когато за първи път видял новооткритата птица да се продава за бижу в Мианмар през 2015 г., сърцето му се разтуптяло.

"Този мианмарски фосил може да промени представите ни. Това може би е най-важния пробив за разбирането на еволюцията на птиците в момента ", коментира Джулия Кларк (Julia Clarke), експерт по еволюцията на птиците и полета в Университета на Тексас в Остин.

"Свикнали сме да мислим, че никога няма да имаме цяла птица в кехлибар от Кредата, но сега имаме множество примери", добавя тя.

"Винаги е вълнуващо, когато се намери гръбначно изкопаеми в кехлибар, особено в кехлибар от Кредата", заяви друг експерт, ДжорджПойнър (George Poinar).

Съществото е с размерите на най-малката птица в света, колибрито.

Илюстрация показва младата птица в капана на дървесната смола, в която остава от динозавърската ера и до днес.  Cheung Chung Tat

dilophosaurus65

28.06 2019 в 19:54

До Margarita Sandeva:

Ей, тъпачко, научи поне нещо за еволюцията преди да изливаш помията си в коментарите. Птиците произлизат от точно определена група динозаври преди ок. 150 млн. г. и са живели редом с другите видове динозаври до тяхното измиране. Това не значи, че всички динозаври са еволюирали в птици или пък че еволюцията е погрешна само защото празната ти глава си мисли че е така. Винаги се смея на такива тикви като теб с нулев интелект и нахалитет на макс.

Margarita Sandeva

06.02 2018 в 14:48

"Това може би е най-важния пробив за разбирането на еволюцията на птиците в момента ", ... ВЕРНО, пробива ви тъпата теория за еволюцията... Нали птиците произхождаха от влечугите(динозаврите), а пък сега виждаме,че живеели по едно и също време! Каква "еволюция", какви пет лева...ха-ха- хааааа!