15 декември 2018
  •  Говорят медиците

Намериха вкаменелости на 50 млн. години от птица, подобна на щраусите

Новотокритият вид е наречен Calciavis grandei и е живял през Еоцена

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 08 юли 2016 в 12:0032250
Снимка: http://www.newhistorian.com

Добре запазени фосили на възраст 50 милиона години от птица, подобно на днешните щрауси, откриха палеонтолози, съобщава Американският природонаучен музей.

Според екипа откритието ще хвърли нова светлина върху изучаването на развитието на съвременните птици.

Вкаменелостите са намерени в пресъхналото езеро в Уайоминг, САЩ. Вкаменелостите са с изключително добре съхранени кости, меки тъкани и пера. Тези останки вероятно принадлежат на едни от най-старите птици, населявали планетата, малко след изчезването на динозаврите, смята изследователят Стерлинг Несбит (Sterling Nesbitt) от научния колеж Virginia Tech в САЩ. По-конкретно, птицата вероятно е живяла през епохата на Еоцена, преди около 56 милиона години.

Новотокритият вид е наречен Calciavis grandei – от "calci", което означава твърд/камък, „avis“ - латинската дума за птица, и "grandei", в чест на известния палеонтолог Ланс Гранде (Lance Grande), проучвал древни изкопаеми риби в Северна Америка в продължение на десетилетия.

Смята се, че птицата е имала размерите на кокошка, правела е в наземни гнезда и е летяла рядко, само когато бяга от хищници. Тя е живяла в тропическите гори на територията на сегашния Уайоминг, където околната среда вече има пустинни характеристики.

Скелетът на Calciavis grandei е почти съвършено запазен.

Според изследователите, структурата на древната птица е много близка до тази на щраусите. То може би е роднина и на изчезналите преди стотици години птици като Palaeognathae и Lithornithidae.

Изкопаемите птици всъщност са много редки. Причината е, че техните кости са кухи и по-крехки в сравнение с тези на бозайниците. За да се запазят така добре фосилите на Calciavis grandei, вероятно животното е покрито с кал от езерото много скоро след смъртта си.

Старото езеро се проучва от години заради богатото си находище на различни видове древни риби. Там са откривани също останки от растения, крокодили и костенурки.

Откритието показва, че групата на нелетящите птици била широко разпространена в еволюционната история на Северна Америка. То ще помогне за по-подробното проучване на видовете, живели през Еоцена.

10 декември 2018 в 10:454977