Насекоми с вълнуващи цветове са запазени в кехлибари на 99 милиона години

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 01 юли 2020 в 12:16 3933 0

Кредит Cai et al. PRSB 2020

Някои от откритите екземпляри

Когато си представяме цветовете на природата от ерата на динозаврите най-често изплуват образи в кафяво и зелено. Но все повече изследвания доказват, че праисторическият свят е бил оцветен в ярки живи цветове, както е и до днес. Последното доказателство са насекоми в лилаво, синьо и зелено на 99 милиона години, открити в кехлибари в Мианмар.

Една от причините да е трудно да се определи какви цветове са били праисторическите същества е, че техните останки са фосилизирани кости, които не показват какво е било оцветяването им. Но напоследък учените работят върху пигменти от фосилизирани пера, или както в случая на настоящото изследване, публикувано в Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences, запасени в кехлибар животни.

"Типът цвят, запазен в кехлибарите, се нарича структурен цвят. Той се дължи на микроскопични структури по повърхността на животното", обяснява палеонтологът Пан Йенхун (Pan Yanhong) от Китайската академия на науките. "Повърхностната наноструктура разпръсква светлина със специфични дължини на вълната и произвежда много интензивни цветове. Този механизъм е отговорен и за много от цветовете, които познаваме днес".

Част от разноцветните насекоми, изследвани от учените. Кредит: Cai et al., PRSB, 2020

Структурните цветове са причината перата на пауна и крилата на някои пеперуди да изглеждат преливащи. В този случай те покриват външния скелет на насекомите.

Екипът събира 35 проби кехлибар, които съдържат древни насекоми с интензивни структурни цветове.

Основната част от екземплярите са оси от семейство Chrysididae или надсемейство Chalcidoidea. Те са оцветени в металическо синьо-зелено, жълто-зелено, лилаво-синьо или дори ярко зелено.

Интересно е, че някои от осите, запазени в кехлибарите (например първото зелено насекомо от серията снимки по-горе), са почти същия цвят като съвременните оси от Chrysididae.

Съвременен представител на семейство Chrysididae. Кредит: Wikimedia/CC BY 4.0

"Цветът, който виждаме във фосилите може често да е подвеждащ, защото фината наноструктура, отговорна за оцветяването, може да се повреди при фосилизирането. Но оригиналният цвят на фосилите може да бъде възстановен, използвайки теоретично моделиране", обяснява екипът в своя труд. "Изчислените пикове на отражение съвпадат с наблюдаваното металическо синьо-зелено оцветяване на средния сегмент на изучаваните оси, което потвърждава, че изключително фините наноструктури могат да бъдат запазени в мезозойски кехлибар".

Екипът смята, че има обяснение и защо само някои от фосилите на насекоми са запазили цвета си.

След разрязването на екзоскелета на две от яркооцветените оси и един не толкова ярък фосил, учените откриват, че при по-тъмната оса, структурите, отговорни за цвета са повредени, докато при ярките са все още добре запазени.

В последните няколко години находки от кехлибари разкриват вълнуващи същества от креда. Тези животни са обитавали Земята преди около 100 милиона години и някои от екземплярите са например черепа на най-малкия динозавър, жаби, птица с необичайно дълъг пръст и други.

Източник: Science alert - Insects' Dazzling Colours Have Been Preserved in Myanmar Amber For 99 Million Years