Насекомите ни намират заради амоняка. Сега се разбра как го правят

Това ще ни помогне да се отървем от комари и вредители

Ваня Милева Последна промяна на 25 юни 2021 в 00:01 10759 1

Кредит: Pixabay / CC0 Public Domain

Миризмата на амоняк в урината, потта и гниещото месо отблъсква хората, но много насекоми я намират за примамлива.

Сега изследователи от Университета на Кънектикът са разбрали как досадните насекоми го подушват, откритие, което би могло да доведе до по-добри начини да се отървен от неприятното им присъствие.

Обонянието е от огромно значение. Бозайниците посвещават една трета от своя генетичен код на рецепторите за миризми в носа, а тези рецептори са повече от 1000 различни вида, които ни позволяват да усетим около трилион различни миризми.

Мухите нямат носове. Вместо това те миришат с антената си. Всяка антена е покрита с мънички космици, наречени сенсили. Всяка сенсила съдържа няколко неврона - мозъчни клетки на мухите. Всеки неврон изразява един тип рецептор за миризма и всички те попадат в два основни класа - или поне така са смятали учените.

Но неотдавнашната работа на невролога от Университета на Кънектикът Карън Менъз (Karen Menuz) и нейните колеги, описана онлайн през юни в Current Biology, идентифицира нов тип неврони за миризма, специализирани в подушаването на амоняк, а рецепторът, който използват, е различен от всеки друг известен рецептор за миризма.

Мухите и други насекоми използват аромата на амоняк, за да намерят източници на храна. Комарите намират така хората, които да ухапят, следвайки слабия аромат на амоняк в нашата пот, заедно с други улики. Много вредители по културите правят същото, за да намират плодове и селскостопански продукти, които да заразят и консумират.

„Когато миризмата се свърже с рецептора, клетката се деполяризира и изпраща сигнал, съобщавайки, че „миризмата е тук“. Насекомите са малки и миризмите идват на струи, така че повечето насекоми ще летят право към тях, стига концентрацията да е една и съща или да нараства. Ако загубят миризмата, ще започнат да летят на зиг-заг, за да я намерят", обяснява Менъз.

Знаейки точно как насекомите усещат миризмата на амоняк, може да се получат ефективни начини да им се попречи да следват този аромат - и да намерят нас и нашите земеделски култури.

Но да се разбере как точно и какво усеща една муха е сложно. Менъз и нейните колеги могат внимателно да задържат муха и да използват невероятно фини парчета стъкло, за да изследват отделни неврони в сенсилите на антените на мухите. След това те оставят амоняка да подейства.

Учените изследват и трите вида обонятелни неврони в сенсилите на мухите, но те не реагират на амоняк. Но мухата явно го подушва. Така изследователите осъзнават, че трябва да има неврон за четвърти аромат, който не са знаели досега, че съществува. И го откриват - но изглежда му липсват обичайните рецептори за миризма. Той е покрит с амонячен транспортер (Amt) - молекула, за която е известно, че пропуска амоняк вътре и извън клетките.

Никой никога не е знаел молекула транспортьор може също така да действа и като рецептор за миризма. Но точно така се оказва. Когато изследователите селективно унищожават само този тип неврони, мухите изобщо не реагират на амоняк. И когато екипът прави така, че обонятелните неврони, които обикновено не реагират на амоняк, да експресират Amt върху повърхностите си, тези неврони също започват да реагират на амоняк.

Екипът се надява да научи дали комарите използват същата система за подушване на амоняка. Ако тази молекула се използва и от комарите, както  от мухите, вероятно рецепторът с Amt се използва от всички насекоми и разработването на начини за блокиране на Amt може да бъде ефективен метод за защита на хората и посевите от вредители.

Справка: Alina Vulpe et al, An ammonium transporter is a non-canonical olfactory receptor for ammonia, Current Biology (2021). DOI: 10.1016/j.cub.2021.05.025

Източник: Odd smell: Flies sniff ammonia in a way new to science
University of Connecticut

vmv

25.06 2021 в 10:57

Първо намират хапката по "светенето".
Фасетните очи "виждат" светене в УВ-лъчение, а власинките по тяло и крачета регистрират ИЧ-лъчения и механични колебания. Така - те ни виждат "в тъмното" (за нас тъмно), а чак след това "с помирисване" си хапват което им харесва.
(нямат носове - е казано в статията)