16 декември 2019
  •  Говорят медиците

Нашите микроби са паспортът ни

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 12 май 2015 в 13:2021780
Комбинацията от четири микробни функции отличават индивида със звездичка от популацията. Схема: Eric Franzosa

Ново проучване показва, че микробните общности, които носим в и върху телата си, които учените наричат биоми имат потенциала еднозначно да ни идентифицират, подобно на пръстовите отпечатъци.

Учени от Харвард доказали, че личните микробиоми съдържат достатъчно отличителни черти за да се идентифицира дадено лице. Изследването е първото, което показва, че идентифицирането на хора по данни от микробиомите им е възможно.

Изследването се появи онлайн на 11-ти май 2015 в списание PNAS .

"Свързването на човешка ДНК проба с база данни на човешки ДНК "отпечатъци" е основа за криминалната генетика, която вече е с дългогодишен опит. Ние показахме, че подобен вид на свързване е възможно с помощта на ДНК последователностите на микробите, обитаващи човешкото тяло - без никакво човешко ДНК. Това отваря вратата за свързване на проби от човешки микробиоми с бази данни, което има потенциала да разкрие чувствителна информация, чиито предмет е например, полово-предавани инфекции, откриваеми в самите микробиомни проби", казва водещият автор Ерик Францоза (Eric Franzosa), научен сътрудник в катедрата по биостатистика в Харвард.

Францоза и колегите му използвали публично достъпни данни на микробиоми, събрани по Проекта за човешки микробиом (Human Microbiome Project - HMP), от 242 човека.

Резултатите показали, че кодовете са уникални за стотината проверявани, както и че микробните "отпечатъци" остават стабилни през пробния период от една година. Кодовете, съставени на базата на чревни проби, са особено стабилни, при повече от 80% от индивидите, които останали разграничими една година след периода на вземане на пробите.