Наскоро описан роднина на велосираптора е имал по-силен захват от братовчед си

НаукаOFFNews Последна промяна на 29 март 2020 в 00:33 4525 0

Кредит Steven E. Jasinski, Robert M. Sullivan & Peter Dodson, Nature 2020

Реконструкция на скелета на Dineobellator notohesperus по фрагментите от фосили, открити в Ню Мексико.

Нов вид месояден динозавър, роднина на велосирапторите, е идентифициран от 20 фосила, включващи кости и фрагменти от кости, открити в Ню Мексико. Откритието, публикувано в Nature,  подкрепя теорията, че е имало по-голямо разнообразие от видове през късната креда, отколкото се предполага, точно преди масовото измиране на видовете, сложило края на ерата на динозаврите.

"Веднага разбрах, че има нещо различно", обяснява Стивън Ясински (Steven Jasinski) от Щатския музей на Пенсилвания. През 2008 г., Ясински и колегите му откриват фрагменти в Ню Мексико, които формират част от пръст и нокът. Изглежда сякаш е принадлежал на динозавър от семейство Dromaeosauridae, към които спадат и велосирапторите.

Но пръстът изглежда необичаен. По-голям е от средното и позицията на белезите, които посочват къде мускулите са били свързани с костта, предполагат, че динозавъра, на който е принадлежал, е имал много по-силен захват от другите познати дромезавриди.

"Знаехме, че там има нещо", обяснява ученият. "Затова събрахме всички фрагменти, които можахме и ги занесохме обратно в музея и започнахме бавно да събираме парченцата заедно".

Следващите търсения на фосили между 2008 г. и 2016 г. в същата зона от 1 квадратен метър дава на учените достатъчно материал, за да попълнят картината. Фосилите идват от неизвестен преди вид динозавър от Dromaeosauridae, наречен сега Dineobellator notohesperus, живял в края на креда преди около 70 милиона години.

Името на динозавъра идва от думата на племето Навахо Diné, използвана от членовете на племето, населявало част от земите на Ню Мексико, за да назоват себе си и културата си, последвано от латинската наставка bellator, означаваща воин. Notohesperus идва от гръцките думи за юг и запад, заради Югозападната част на САЩ, в която са открити фосилите.

Dineobellator notohesperus е бил хищник, въпреки, че зъбите му не са били особено големи, но ноктите му са можели да нанесат сериозни щети, обяснява Ясински. Подобно на своя братовчед велосираптора, вероятно е бил висок около 1 метър и покрит с пера. Структурата на костите на опашката предполага, че този динозавър е имал подвижна опашка и затова вероятно е бил по-гъвкав от другите динозаври от семейство Dromaeosauridae.

Сузана Мейдмънт (Susannah Maidmen) от Музея за естествена история в Лондон споделя, че откритието не е изненадващо, тъй като вече е известно, че дромезавридите са били разпространени на това място в този период. Но откриването на нови видове е важно, за да се изучи еволюционния процес, допълва тя.

Източник: New Scientist - Velociraptor relative had a much stronger grip than its cousins