Не, 3 гигантски астероида няма да ударят Земята този уикенд

НаукаOFFNews Последна промяна на 09 ноември 2018 в 11:30 4504 0

Астероид. Концепция на художник. Кредит: Hubble ESA/Flickr

Според някои тревожни таблоидни заглавия три гигантски астероида се насочват към Земята този уикенд, а единият е голям, колкото син кит, разказва ScienceAlert.

Ето какво наистина се случва: има няколко астероида, които ще преминат сравнително близо до Земята, според сайта - справочник за астероидите на НАСА.

За нас няма никаква опасност - всички са около или извън орбитата на Луната.

Астероидите минават покрай нас всеки ден, въпреки че много от тях са прекалено малки, за да бъдат открити или потенциално опасни.

Но за всеки случай НАСА се грижи за по-големите парчета космически скали.

Според официалните категории за близко преминаващи покрай Земята обекти (Near-Earth Objects или NEO) на НАСА, всичко по-малко от около 140 метра не се счита за потенциално опасно.

Според тези показатели, четирите астероида, които предстои да преминат този уикенд, са абсолютни дребосъци.

Ето кои са те (времето е по Гринуич):

• Астероид 2018 VA2 ще направи най-близкия си подход в 1:01 ч. GMT в петък, 9 ноември на разстояние 718 070 километра. Той е с диаметър от 10 до 23 метра.
  • Астероид 2018 VS1 ще направи своя най-близък подход в 14:03 часа в събота, 10 ноември на разстояние 1,39 милиона километра. Той е с диаметър от 13 до 28 метра.
  • Астероид 2018 VR1 ще направи най-близкия си подход в 14:19 ч. в събота, 10 ноември на разстояние 5,06 милиона километра. Той е с диаметър от 14 до 30 метра.
  • Астероид 2018 VX1 ще направи най-близкия си подход в 18:20 часа в събота, 10 ноември на разстояние 381 474 километра. Този е най-близкият (приблизително средното разстояние до Луната), но най-малкият от всичките четири - само 7,9 до 18 метра в диаметър.

Следващата седмица има много по-големи астероиди, които обикалят по орбитата си около Слънцето, като 2018 UQ1 е с диаметър от 110 до 250 метра и 2017 UL12 от 180 до 390 метра.

Но те са много по-далеч, на 9 и 16 пъти средното разстояние до Луната съответно. Така че, "без паника".

Наистина в момента мерките за безопасност на Земята от попадение на астероиди не са най-добрите. Може да се каже, че те не съществуват. Но НАСА работи върху това. Системата за откриване на NEO постоянно се усъвършенства, а през 2021 г. инженерите на НАСА ще тестват нов метод за отклоняване на астероидите от Земята.

Успокояващо е, че макар астероидите да преминават покрай Земята относително често, много рядко някой се случва да бъде наранен.

И всички астероиди от следващата седмица ще преминат безопасно, като никой, освен наблюдателите на астероидите, няма да ги забележат в небето.