Не един, а два астероида може да са убили динозаврите

На стотици метри под морското дъно е разположена кратерна структура с ширина 8,5 км

Ваня Милева Последна промяна на 25 август 2022 в 00:01 14652 0

Извитият терен на морското дъно край бреговете на Западна Африка може да е образуван от 400-метров астероид, разбил се в океана приблизително по същото време като удара, унищожил динозаврите. Кредит: Wikimedia Commons

Чиксулуб, астероидът, който унищожи повечето динозаври, може би е имал по-малък събрат.

Край бреговете на Западна Африка, на стотици метри под морското дъно, учени са идентифицирали нещо, което изглежда е остатък от 8,5-километров кратер, който нарекли Надир. Екипът смята, че кратерът се е образувал приблизително по същото време, когато друг астероид - Чиксулуб, убиецът на динозаврите - се е забил в днешно Мексико. Ако това се потвърди, би могло да означава, че нептичите динозаври са срещнали смъртта си от повече от един астероид, съобщават изследователите в списание Science Advances.

На Земята са открити близо 200 ударни кратера, като по-голямата част от тях са на сушата. Това е така, защото ударните кратери в морето постепенно се погребват под седименти, което прави структурата Надир ценна научна находка, независимо от нейната рождена дата, посочва съавторът на изследването Вероника Брей (Veronica Bray), планетарен учен от Университета на Аризона в Тусон.

Геологът Уисдийн Никълсън (Uisdean Nicholson) от Университета "Хериот-Уат" в Единбург се натъква на структурата, докато анализира данните, събрани от сеизмични вълни, предавани под земята, за откриване на физически структури в шелфа на Гвинея. Под морското дъно - и под близо 1 километър вода - той забелязва структура с форма на купа, с разчупен, терасовиден под и ясно изразен централен връх - характеристики, очаквани от голям удар.

Въз основа на размерите на структурата Брей, Никълсън и колегите им изчисляват, че ако причината за формирането на релефа е астероид, той вероятно би бил с размери над 400 метра. Нещо повече, изследователите смятат, че ударът би разтърсил земята като земетресение с магнитуд 7 и би предизвикал цунами с височина стотици метри.

Въпреки тези последствия, ударът в Надир би бил много по-малко опустошителен от този от широкия около 10 км астероид Чиксулуб, разказва Майкъл Рампино (Michael Rampino), геолог от Нюйоркския университет, който не е участвал в изследването.

"Със сигурност нямаше да има глобални последици", смята Рампино.

Използвайки геоложки пластове в съседство с Надир, някои от които с възрасти, получени при предишни изследвания, екипът изчислява, че структурата се е формирала около края на периода Креда - преди 66 милиона години. Възможно е астероидът Надир дори да е образувал двойка с астероида Чиксулуб, като двата космически обекта да са били разкъсани от гравитационни сили по време на предишно прелитане над Земята, предполагат изследователите.

Реконструкция на геоложки слоеве. Кратерът Надир изглежда като лека вдлъбнатина близо до горните слоеве, а под него има силно деформирана скала

С помощта на сеизмични вълни, предавани през морското дъно, изследователите конструират това фалшиво цветно изображение на погребаната структура Надир. Океанът ( в синьо) е в горната част, а лежащите под него хоризонтални линии и ивици показват геоложките слоеве в земята, като долните слоеве са по-стари. Надир изглежда като вдлъбнатина (горе в центъра) в долната част на кафявите слоеве. Терасовидният под, финият централен връх и лежащата под него зона от силно деформирани скали точно под депресията са типични за големите ударни кратери. Кредит: U. Nicholson et al/Science Advances 2022

Но заключенията на изследването карат някои експерти да бъдат предпазливи.

"Прилича на кратер от удар, но може да е и нещо друго", смята геологът Филип Клайес (Philippe Claeys) от университета "Vrije Universiteit Brussel" в Белгия, който не е участвал в изследването.

Той посочва, че потвърждаването на факта, че структурата е ударен кратер, ще изисква сондиране за търсене на солидни доказателства, като например "шоков" кварц - кварцови кристали с ясно изразен модел на успоредни, равнинни пукнатини, резултат от ударни вълни, преминали през скалата.

Алтернативните обяснения за идентичността на структурата включват срината вулканична калдера или изцедено солено тяло, наречено солен диапир.

Възрастта на структурата Надир е също несигурна. Сеизмичните данни показват, че тя изглежда се е формирала някъде към края на периода креда или може би малко по-късно, обяснява Клейс.

"Но това е най-доброто, което могат да кажат."

Сондажите в кратера за минерали, които съдържат радиоактивни елементи, биха могли да осигурят по-точна дата на образуване, отбелязва Рампино.

Не за първи път учените изследват дали Чиксулуб е имал съучастник. Някои изследвания предполагат, че кратерът Болтиш в Украйна може да се е образувал по същото време като Чиксулуб, въпреки че впоследствие изследователите са установили, че Болтиш се е образувал 650 000 години по-късно.

В момента Брей и колегите ѝ преговарят за финансиране за събиране на проби от кратера, като стремежът им е да направят сондаж през 2024 г. Това, надяваме се, ще разреши част от дебатите около произхода на Надир, смята Брей, въпреки че вероятно ще възникнат и нови въпроси.

"Ако наистина докажем, че това е братът на убиеца на динозаврите, тогава колко други роднини има?"

U. Nicholson et al. The Nadir Crater offshore West Africa: A candidate

Cretaceous-Paleogene impact structure. Science Advances. Vol. 8, August 17, 2022. doi: 10.1126/sciadv.abn3096.

A.E. Pickersgill et al. The Boltysh impact structure: An early Danian impact event during recovery from the K-Pg mass extinction. Science Advances. Vol. 7, June 18, 2021. doi: 10.1126/sciadv.abe6530.

S.P. Kelley and E. Gurov. Boltysh, another end-Cretaceous impact. Meteoritics & Planetary Science. Vol. 37, January 26, 2010, p. 1031. doi: 10.1111/j.1945-5100.2002.tb00875.x.

Източник: Not one, but two asteroids might have slain the dinosaurs, Nikk Ogasa, Science News