15 август 2018
  •  Говорят медиците

Не, метеоритът в Детройт не е причинил земетресение

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 20 януари 2018 в 10:0013200
Снимка: Zack Lawler/@z_lawler

Огненото кълбо разцепило небето над югоизточен Мичиган около 20:10 във вторник вечерта, подпали социалните медии с видеоклипове и спекулации, пише ScienceAlert

Националната метеорологична служба на Детройт (NWS), съобщи по Twitter, че тътенът на експлодиращата космическа скала е бил достатъчно мощен, за да доведе до земетресение с магнитуд 2.0.

Това изявление бързо бяха подканени да поправят.

Близо 400 души съобщиха, че са наблюдавали светещия метеор на нощното небе вчера - сцена заловен от десетки камери от почти всеки ъгъл.

Светлината е била достатъчно ярка, за да се види от съседните щати и се съобщава за гръмотевичен шум.

Малко по-късно NWS Детройт туитна няколко забавни факти за феномена - че метеоритът е около 2 метра в диаметър и се движи с около 45 000 км в час.

Този метеор е и болид - голяма скала, която експлодира във въздуха с ярка светлина дълго преди да се удари в земята.

Силната експлозия накара NWS да туитне следното:

Такова разклащане е почти достатъчно, за да издрънчат приборите в чекмеджето ви, но може ли да се класифицира като земетресение?

Някои бдителни любители-геолози не мислят така и бързо (но не непременно благоразположени) посочиха разликата между триенето на тектоничните плочи и измерването на сеизмографа.

NWS Детройт се съгласи и уточни, че експлозията е предизвикала вълна атмосферно налягане, която сблъсквайки се със земята и се отчита от сеизмографа.

Но сравнен с други болиди, експлозията над Детройт е само пукот.

През 2013 г. един метеор над руския град Челябинск разби хиляди прозорци като се разпадна на височина от около 27 километра с експлозия 30 пъти по-ярка от Слънцето и мощна, колкото 30 бомби над Хирошима.

Според службата за геоложко проучвания на Съединените щати (USGS) тогава земята се е разлюляла с огромните 4.2 по скалата на Рихтер.

Известният Тунгуски метеорит от 1908 г., чиято въздушна вълна повали огромни площи от руската тайга, се смята, че е предизвикал трус от 5.0 по скалата на Рихтер.

Дълго време учените не знаеха защо някои астероиди експлодират с такава мощност във въздуха.

Миналата година изследователи предположиха, че докато метеорът пада надолу към земята, той създава повишено налягане в предната си част и вакуум след себе си. Въздухът под налягане може да премине през порестата структура на скалата, привлечен от вакуума. Това налягане значително намалява здравината на метеорита, той започва да се разпада на части, които изгарят по-бързо от солидно парче скала със същата маса и размер.

Не всички космически скали се взривяват по този начин, разбира се. Някои от тях са по-тихи от другите, но определено разтърсващото огнено кълбо над Мичиган не е необичайно.

"Този конкретен  вид огнено кълбо вероятно се случва веднъж в годината, може би три пъти на година", заяви Майк Ханки от Американското метеорно общество пред Ню Йорк Таймс.

Това не пречи събитието да бъде невероятна гледка за жителите на Мичиган.

Виц на деня: 9 август