Не вярвайте на конспиративни теории за връзка между коронавируса и ХИВ

Ваня Милева Последна промяна на 26 февруари 2020 в 00:32 11352 0

Кредит Unsplash

Новият коронавирус е опасен и информацията за него ни залива отвсякъде.

Но моля ви, не вярвайте на всичко, което прочетете, дори и да идва от учени. Преди да изпадате в паника, изчакайте истинско потвърждение (и партньорска проверка или т.нар. peer review) от учените извън скандала, който започна в Twitter и продължи през New York Times, поде се от руски сайтове и стигна до наши родни хибридни медии.

Наскоро група индийски учени взеха данните на генома на коронавируса от Ухан, направиха някакъв анализ, цялата работа по който буквално може да се извърши на бюро за около час, по думите на автора на статията в MassiveScience.

Индийският екип сподели работата си в препринт (т.е. документът все още не е преминал през партньорска проверка от други учени) и заяви, че геномът на коронавируса от Ухан има сходства с генома на ... ХИВ.

Документът е оттеглен след многобройните и тежки критики, както се вижда по-долу.

Ако сте потребител на Twitter, може би сте видели този сензационен, подобен на анонс за зомби-филм, пост за препринта на Ананд Ранганатан, молекулярен биолог и автор с над 200 хиляди последователи:

Този туит предизвика вълна от споделяния на апокалиптичното съобщение, включваща и изтъкнатия журналист на New York Times, но не и биолог, Рос Дътет, който има около 160 000 последователи:

Същността на историята, изложена от Ананд Ранганатан, е следната:

Коронавирусът от Ухан (2019-nCoV) изглежда има четири допълнения към своя геном, които липсват при подобни вируси, като SARS и MERS (тежък остър респираторен синдром и Близкоизточен респираторен синдром). Тези добавки са или идентични, или изключително сходни с части от генома на ХИВ вируса. Авторите продължават да спекулират, че това може да е причината коронавирусът да се разпространява толкова бързо, както и че може би се случва нещо зловещо:

„Това необикновено сходство на новите вложки в [коронавируса от Ухан] с [ХИВ] е малко вероятно да е случайно.“

"Те не уточняват какво означава това, но интерпретацията в Twitter е, че някой е проектирал коронавирус с части от ХИВ, за да го направи ... Не знам. По-вирулентен? Не е ясно", пише авторът на статията в MassiveScience биохимикът Дан Самородницки.

Самородницки проверява два пъти дали ХИВ и коронавирусът имат сходство. Оказва се, че четирите допълнителни последователности („новите вмъквания“), които твърдят, че са намерили индийските учени в гена на коронавируса, наистина са подобни на ХИВ. Но тези последователности се появяват както при ХИВ, така и в много други вируси.

"Няма причина незабавно да заподозря злокобно сливане на ХИВ и коронавирус", подчертава авторът.

Първата от четирите последователности наистина се намира както в коронавируса на Ухан, така и при ХИВ. Същата последователност се появява и при вирус, който заразява стрептококите (сферични бактерии), хантавируса и „вируса на остра пчелна парализа“.

Резултат от pBLAST на секвенирането на коронавируса от Ухан

Списък с вируси, които съдържат 100% съвпадения от последователност 1 от коронавируса от Ухан, която включва коронавирус, ХИВ ..., а също и много други вируси. Кредит: Dan Samorodnitsky

Дан Самородницки прави същия анализ на последователност 2. За пореден път ХИВ и коронавирусът Ухан се появяват заедно, но също така и херпес вируса, цитомегаловирус (вирусът, който причинява мононуклеоза) и вирус, който заразява сладките картофи.

Резултат от pBLAST на секвенирането на коронавируса от Ухан 1

Историите за другите две последователности са същите. Тези последователности се появяват в доброкачествени вируси като засягащият прасковите лутеовирус (растителен вирус), говежди папиломен вирус тип 9 и Leptopilina boulardi Toti-подобен вирус, който заразява оси.

Така фактите са, че коронавирусът от Ухан може да има някои нови допълнения към себе си, но те са често срещани участъци, открити в много вируси - не само в ХИВ вируса - и няма доказателство, че имат нещо общо с това как се държи коронавирусът от Ухан ,

И определено няма доказателство, че те са били поставени нарочно.

Авторът Дан Самородницки (Dan Samorodnitsky) е биохимик и научен журналист.

Източник