Не всички крафт бири на българския пазар са „живи“, установи проучване

Микробиологичната чистота е определяща за качеството на бирата

Наука ОFFNews Последна промяна на 10 април 2017 в 12:47 21363 0

Кредит Pixabay

Непастьоризираните и нефилтрирани бири, произведени във фабрични условия са микробиологично чисти според научен състав на Центъра по биология на храните и Института по криобиология и хранителни технологии се казва в прессъобщение.

Заключението е резултат на двугодишни проучвания върху качествата и показателите за оценка на риска на нефилтрираните и непастьоризирани марки пиво в страната. В сравнителния анализ са изследвани 12 марки местни и вносни бири, произвеждани от микропивоварни, които варят т.нар. „крафт“ или „занаятчийски“ бири с предимно горна ферментация и от 4 големи пивоварни, които произвеждат непастьоризирани и нефилтрирани пива с долна ферментация.

Проведените от научния екип експерименти отново потвърждават, че съдържанието на полезни вещества в пивото и микробиологичната чистота силно варират в зависимост от технологията на производство и използваните суровини.

Това, което обединява цялата категория е, че основните суровини за производство на пивото са малц, хмел, пивни дрожди и вода. Тези естествени съставки съдържат ценни биологично активни съединения – антиоксиданти, вторични метаболити с антибактериално, антивирусно и противовъзпалително действие, фитоестерогени, минерали и др.

Научният проект за първи път включва сравнителен анализ върху микробиологичните характеристики, чистота и антиоксидантния капацитет на непастьоризираните, нефилтрирани и „крафт“ бири, които набират все по-голяма популярност сред българите.

Д-р Сергей Иванов, управител на Центъра по биология на храните и съавтор на изследването, отбелязва, че напоследък често се твърди, че присъствието на живи дрожди в бирите е фактор за натуралност и здравословност, защото в тях има повече антиоксиданти и витамини, които се отделят от дрождите.

„Проведените у нас изследвания показват обаче, че не всички занаятчийски бири са „живи“, а в други има нежелани за органолептиката на пивото дрожди”, категоричен е ученият.

„При „крафт“ бирите има какво да се желае по отношение на правилния контрол на технологичните процеси, спазването на хигиената и коректното определяне на сроковете на годност на продуктите. В две от изследваните марки е установено наличие на млечно-кисели бактерии а в други три – на диви дрожди. Ацеталдехидът е около 3-4 пъти (около 30 мг/л) повече при „живото“ пиво в сравнение с традиционното. В 4 от изследваните марки бира с живи дрожди ацеталдехидите достигат 27,4 – 29,5 милиграма на литър, докато при произведените във фабрични условия непастьоризирани бири с долна ферментация тези стойности са между 4 – 7 мг/л.“, уточнява д-р С. Иванов.

При произведените с долна ферментация у нас 4 марки непастьоризирани и нефилтрирани лагер бири резултатите от изследванията показват, че те са микробиологично чисти. В тези проби не се установяват бактерии, диви дрожди или други микроорганизми, които могат да се развиват в бирата и да предизвикат утайка, помътняване или да образуват нежелани метаболитни продукти. Според авторите на изследването, производствената среда е много важна за микробиологичната чистота и качество на пивото.

Втората част от изследването върху нефилтрирани и непастьоризирани марки пиво е за определяне на техния антиоксидантен капацитет. Очаквано резултатите отново потвърждават, че при нефилтрираните и непастьоризирани бири с долна ферментация, произведени в големите пивоварни, нивото на антиоксиданти е по-високо: между 0,152 – 0, 162 милимола (ммол.) на 100 милилитра (мл.), отколкото при традиционните светли лагер бири, където средната стойност е 0, 096 ммол. на 100 мл., а при тъмното пиво средната стойност е 0, 213 ммол.

При изследваните проби пиво с горна ферментация тип светъл ейл антиоксидантният капацитет е още по-висок - от 0, 183 до 0, 196 ммол. на 100 мл, а при тъмните ейл и стаут бири антиоксидантите са между 0,225 – 0, 240 ммол. на 100 мл. Явно специалните малцове, използвани най-вече при тъмното пиво, увеличават съдържанието на полифеноли, флавоноиди и антоцианогени. Тези данни за пореден път доказват, че антиоксидантната активност на пивото зависи от използваните суровини и пивоварна технология.

Допълнителна информация:

Лагер бирите се произвеждат чрез долна ферментация, изискваща специално оборудване и технология, контролирани ниски температури за дълъг процес на ферментация и отлежаване, които са характерни за фабричните условия на пивопроизводство.

При бирите с горна ферментация дрождите постепенно се отделят на повърхността в горната част на съда, ферментацията протича при по-висока температура (над 15°C), което води до по-активно размножение на дрождените клетки и повече метаболитни продукти в сравнение с традиционните лагер бири.

Антиоксидантният капацитет е експериментално определян количествен показател, изразяващ способността на всеки биологичен обект да обезврежда свободни радикали. Антиоксидантната способност е в пряка връзка със съдържанието на полифеноли, флавоноиди, пролин, глутатион и др. Антиоксидантите са важни за здравето, защото намаляват риска от редица заболявания и могат да имат благотворно влияние върху човешкия организъм. Естествените антиоксиданти се съдържат в плодовете, зеленчуците и зърнените храни. Бирата съдържа естествени антиоксиданти благодарение на основните си съставки малц и хмел.