18 септември 2019
  •  Говорят медиците

Неандерталски кости показват признаци на канибализъм

Любопитните останки са открити в пещерите Goyet в Белгия

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 11 юли 2016 в 10:0022440
Снимка: Royal belgian institute of natural sciences

Първото доказателство за канибализъм в историята на Северна Европа откриха антрополози, идентицифирали останките от неандерталци в пещерите Гойе в Белгия.

Учените намират 99 костни фрагменти, които представляват най-голямата неарденталска находка, намирана някога на север от Алпите. Резултатите хвърлят светлина върху генетиката на този изчезнал вид, пише Popular science. Откритието е на немски екип от университета в Тюбинген.

Техните кости, според радиовъглеродното датиране, са на възраст между 40 500 и 45 500 години. По тях има следи, според които тази група прачовеци е избивала себеподобни, като е изяждала месото им, а костите им използвала за различни инструменти

Различни кости от тялото на неандерталците дават такива признаци, като например бедро с ями вследствие на удар и драскотини, показателни за опит за клане.

Според изследователите, прорезите и неравностите върху костните фрагменти показват, че телата са били разкъсвани от човешки ръце. Любопитен факт е, че костният мозък от редица останки е бил отстранен.

"Тези данни ни позволяват да предположим, че неандерталците са практикували канибализъм", коментира един от водещите автори на изследването Ерве Бохерен (Hervé Bocherens).

Още не е ясно дали убийствата не са част и от някакъв вид церемониален ритуал. Учените отбелязват, че според изследванията, конете и елените в белгийските пещери са избивани по същия начин.

Наскоро антрополози откриха признаци на канибализъм също в пещерите в El Sidrón и Zafarraya в Испания. Такива открития коренно променят представата ни за това как са живели и взаимодействали помежду си древните хора.

13 септември 2019 в 00:003599