Неандерталските мозъци може да са се развили точно като нашите

Катя Димитрова Последна промяна на 29 юли 2016 в 10:00 5004 0

Кредит Pascal Goetgheluck/ Science Photo Library

Анализ на черепи на неандерталци показва, че техните големи мозъци са нараснали по същия начин, както и нашите. Това предполага, че тези наши прародители са били не толкова когнитивно различни от нас - въпреки че не всеки е съгласен с това тълкуване, пише NewScientist.

Изследването е публикувано в сп. Current Biology.

Ние знаем, че неандерталските мозъци са имали приблизително същия размер като нашите, което ги прави най-големите сред всички известни изчезнали човешки видове. За да се узнае как те са нараствали през живота на отделния индивид, Кристоф Золикофер (Christoph Zollikofer) от университета в Цюрих, Швейцария, и колегите му, изследвали 15 неандерталски черепи. Шест били на възрастни, а девет - на деца. Най-младият принадлежи на дете, починало само няколко седмици след раждането.

Използвайки специален софтуер, те генерирали 3D карта на техните мозъци, което им позволило да надникнат в начина, по който са се променяли. След това сравнили резултатите с модела на развитие на мозъка при съвременните деца.

Екипът е открил доказателства, че при раждането неандерталски мозъци са били значително по-дълги, по-широки и по-плоски, отколкото съвременните човешки мозъци. Впоследствие обаче, мозъкът на неандерталеца скоро става като нашия. Някои обрасти, включително и малкия мозък, се разширили бързо по време на детството и след това се превръщали в някои от най-бавно растящите области в началото на зрелостта.

Трудно е да се проучи как тези промени в мозъка са свързани с конкретни когнитивни черти. Но ако неандерталците споделят този модел на развитие на мозъка, може би тяхната мисловна дейност е била сравнително близка до нашата, твърди Золикофер.

Това заключение се вписва с археологически доказателства, че неандерталците са също толкова способни на сложно поведение като съвременните хора. И двата вида използват подобна символика и независимо от направените подобни постижения в областта на технологиите например, и неандерталците може да са споделяли нашите умения с език.

Золикофер мисли как изследванията му могат да ни помогнат да разберем по-добре какъв е бил животът на редките индивиди в праисторията, които са хибриди. Тяхната неарденталска ДНК е оцеляла в много живи хора днес.
"Тези хибриди трябва да са добре интегрирани в човешкото общество", казва той.

Интеграцията не може да е била твърде голямо предизвикателство, защото тяхното смесена генетично наследство не би могло да има неблагоприятен ефект върху развитието на мозъка. Това означава, че хибридите могат да се проявяват не по-различно от всеки друг, предполага екипът учени.

Филип Гунц (Philipp Gunz) от Института „Макс Планк“в Лайпциг, Германия, е по-малко убеден, че неандерталците и съвременните хора имат сходни мозъци. В действителност, той и колегите му анализират формите на девет неандерталски черепи през 2010 г. и са достигнало до противоположния извод. Според тях мозъците на двата вида си приличат след раждането, но постепенно се развиват по различен начин.

„Има няколко причини, поради подобен анализ на същите черепите може да доставя такива различни резултати“, казва Гунц. Една от тях е, че има известна степен на догадки и за възстановяването на формата на неандерталските мозъци, особено при децата.

С други думи, има разминаване между костните плочи на черепа на бебето и това означава, че има свободно пространство, когато става въпрос за възстановяване на 3D формата на черепа на мозъка.

"Ние трябва да бъдем честни за ограниченията на тези методи", казва ученият.