Неандерталците и вълнестите мамути споделят общи генетични черти

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 12 април 2019 в 00:07 9729 0

Artwork of fauna during the Pleistocene epoch in northern Spain, by Mauricio Antón, 2004, wikipedia

Неандерталците и вълнестите мамути Mammuthus primigenius съществуват заедно при сходни географски и природни условия в Европа през епохите на Средния и Късния Плейстоцен и двата вида са преки наследници на африкански предшественици. Двата вида еволюират и се адаптират напълно в Европа по време на Средния Плейстоцен.

Ново изследване, публикувано в списанието Human Biology, предполага, че генетичните им профили споделят общи молекулни характеристики за адаптация към студената среда, съобщават Sci News.

Вълнестият мамут еволюира на арктическия полуостров на Евразия преди около 600 000 години. Той води произхода си от африкански предшественик, известен като Mammuthus rumanus, който най-вероятно е мигрирал към Източна Евразия преди около 3,5 милиона години. В сравнение с предците си, вълнестият мамут има различни физиологически адаптивни черти, подходящи за студения климат.

Неандерталците са древни хора, умеещи да добиват огън, които еволюират в Европа преди около 400 000 години и след това се разпространяват към части на Азия и Близкия изток. Те произхождат от местен европейски предшественик, който най-вероятно принадлежи на популация, мигрирала от Африка в Евразия преди около 1,2 милиона години.

"Неандерталците и мамутите живеят заедно в Европа през Ледниковия период", съобщава проф. Ран Баркаи (Ran Barkai) от Университета на Тел Авив. "Доказателствата предполагат, че неандерталците са ловували и са се хранили с мамути десетки хиляди години и всъщност са били физически зависими от калориите, които са получавали от тях, за да се адаптират успешно. Казват, че човек е това, което яде. Това е особено валидно за неандерталците, които се хранят с мамути, но и очевидно са генетично сходни с тях."

Професор Баркаи и колегата му, Меидад Кислев, анализират три изследвания, за да могат да проверят възможни молекулни прилики в адаптационния процес на Неандерталците и вълнестите мамути.

Първото изследване изтъква сходния вид на гена LEPR, свързан с термогенезата и регулацията на мастната тъкан и натрупването на мазнини в тялото.

Второто изучава гените, свързани с активността на белтъка кератин при двата вида.

Третото изследване се фокусира върху вариантите на пигментация на кожата и космите, чрез гените MC1R и SLC7A11.

"Нашите наблюдения представят вероятността за наличие на прилика между редица молекулни варианти, които се изразяват в епигенетичните черти на адаптация към студа на двата вида, които са еволюирали в Евразия от африкански предшественик," пояснява Кислев. "Тези забележителни открития предлагат доказателства в спора за природата на конвергентната еволюция през молекулни прилики, при която има сходства в генетичните варианти при адаптираните видове."

"Сега е възможно да опитаме да отговорим на въпроса, който никой не си е задавал преди - има ли генетични прилики между пътищата на еволюционна адаптация при неандерталците и мамутите," заявява проф. Баркаи."Отговорът изглежда е "да". Тази идея сама по себе си отваря безбройни посоки за нови изследвания на еволюцията, археологията и други дисциплини."