27 октомври 2020

Неандерталците са добивали огън по химичен път (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 03 март 2016 в 14:43 89772

В неандерталски местообитания в югозападната част на Франция холандски археолози са намерили късчета манганов диоксид. Този минерал, който е катализатор за окислителни реакции, е използван от неандерталците за добиване и поддържане на огън, според учените от Университета в Лайден и Технологичния университет в Делфт.

Резултатите от изследването са публикувани в списание Scientific Reports.

Историците отдавна знаят, че неандерталците са използвали огън, но дали са го добивали сами или просто са вземали огън от мълнии и горски пожари, досега не бе ясно.

Изследването се основава на материали от разкопки неандерталско местообитание в пещерата Пеш-де-л’Азе (Pech-de-l’Azé) в югозападната част на Франция. Там са намерени голям брой парчета от минерала манганов диоксид (MnО2) с незначителни примеси. Преди се е смятало, че мангановият диоксид е бил използван от древните хора единствено като черна боя, за да рисуват върху тялото си. Авторите отбелязват, че за тази цел неандерталците биха могли да използват много по-достъпните въглени, които са в изобилие около огнищата - а този минерал не се намира толкова лесно. Освен това неандерталците очевидно предпочитат манганов диоксид пред други оксиди на мангана и други минерали, които могат да се използват за черна боя.

На късчетата учените забелязват следи на надраскване, което ги кара да предположат, че е добиван прах от минерала. Този прах, поръсен върху парчета дърво, значително намалява температурата на запалване. Обикновено дървата се запалват при температури не по-ниска от 350° С, докато с прах от манганов диоксид - при 250 ° C. С помощта на тази химическа добавка преди 50,000 години работата на неандерталците за добиване на огън чрез триене се оказва значително по-лесна.

Учените не изключват и друга употреба на мангановия диоксид, включително като багрило за тяло, но смятат, че основната му цел е била да разгаря огъня.

Реконструкция на глава на неандерталец Shanidar-I. John Gurch, 2010. Национален природонаучен музей, Вашингтон

В съвременната наука, една от теориите за произхода на съвременните хора е предположението за кръстосването на неандерталци с кроманьонци, другите представители на рода Homo, чиито потомци са и съвременните хора.

Първите хора с черти на неандерталци са обитавали Европа още преди 600-350 хиляди години, последните неандерталци са доживяли до преди 25-35 хиляди години.

Наука OFFNews 03.03 2016 в 18:10 2
Механична грешка. Благодаря.
lamerko 03.03 2016 в 17:48 1
"...последните неандерталци са доживяли до преди 25-35 милиона години."

Явно ще трябва корекция на това грубо твърдение.