Некоректна фирма: Открита е рекламация към търговец измамник отпреди 4000 години

НаукаOFFNews Последна промяна на 24 януари 2019 в 14:16 6151 0

Кредит British Museum. CC BY-NC-SA 4.0

Глинената таблица с писмената жалба от Нани до Еа-насир.

Човешкият род много се е променил в продължение на хилядолетията, но в едно нещо сме останали едни и същи през цялата история - винаги е имало от какво да се оплакваме. Например от нечестни търговци. 

Най-старата рекламация, изписана с клинопис на глинена плочка, е срещу месопотамски търговец на име Еа-Насир, който, съдейки по обвиненията, е може би най-лошият бизнесмен от второто хилядолетие пр. н. е.

Археологическият артефакт, датиран от около 1750 г. пр. н. е., е открит в древния град Ур, известен с впечатляващия си зигурат.

Градът, разположен в съвременния Ирак, е разкопан в началото на 20-ти век предимно от британския археолог сър Леонард Вули. Една конкретна къща е съдържала доста изписани с клинопис плочки, бизнес писма, адресирани до Еа-Насир. Той е член на Алик Тилмун, гилдия на търговци, базирана в Дилмун, друг археологически обект в Персийския залив, в съвременен Бахрейн. Разположението на Дилмун край водите на Персийския залив го направи отлично място за търговци като Еа-Насир за внос и износ.

Съдейки по повече от дузината оцелели глинени плочки в собствената му къща, археолозите откриват, че Еа-Насир е бил голям търговец на мед, който се занимавал предимно със слитъци на едро, но също така и готови метални изделия и понякога - текстил хранителни продукти.

В началото на кариерата си Еа-Насир е купувал и продавал за двореца в Ур и е имал добра кредитна репутация. Но в един момент започва да прекарва повече време в Дилмун, което предизвиква доста неприятни писма от ядосани кредитори, които питат къде е тяхната стока.

Каква е историята през очите на неговите измамени клиенти.

Глинената плочка представя послание - рекламация от човек на име Нани към доставчика Ea-Насир. Всъщност в писмото има много оплаквания. Ea-Насир очевидно доставя лошо качество медна руда от Персийския залив. Той носи отговорност и за сгрешения адрес на доставката и забавянето на последващата доставка. И на всичко отгоре е груб с прислужниците на Нани, изпратени да приберат доставката.

"Защо с такова презрение третирате някого като мен? Изпратих като пратеници господа мои представители, за да вземат торбата с парите ми (депозирани при теб), но ти се отнасяш с мен с презрение, като ми ги връщаш обратно с празни ръце няколко пъти и през вражеска територия.

"Има ли някой от търговците, които търгуват с Телмун, който да се е отнасял с мен по този начин? Само ти се отнасяш с презрение към моя посланик!"

Преводът на писмото е на асириолога Лео Опенхайм (Leo Oppenheim) и е публикувано в Letters from Mesopotamia.

Ур, стара вавилонска къща, която може да е била резиденция на Еа-насир, търговец, участващ в търговията с Дилмун (Бахрейн), чиито архиви са открити в къщата, особено в стая 6. Функциите на помещенията са хипотетични, вероятно те могат да са били многофункционални. Wikimedia Commons, CC-BY SA 4.0

Глинената плочка е част от постоянната колекция на Британския музей, но не е в експозицията му. Посланието е на акадски език, най-ранният известен семитски език (езици, които произхождат от Близкия изток, включват иврит, арабски и арамейски) и написано на клинопис, използван за писане на несвързания с тези езици шумерски език. Плочката не е много голям, с размери 11.6 на 5 см. Но е написаното е изпълнено с емоциите на Нани.

"Как се отнасяш с мен за тази мед? Задържал си торбата с пари от мен на територията на врага, сега от теб зависи да възстановиш изцяло [моите пари]”, настоява клиентът.

След всичко това обаче подозираме, че Нани няма друг избор, освен да пазарува с Еа-Насир, като приключва писмото с предупреждение и с известно примирение:

„Вземете под внимание, че [отсега нататък] няма да приемам тук никаква мед от вас, която не е от фино качество. [Отсега нататък] ще избирам и ще вземам отделно слитъците в собствения си двор и ще упражнявам срещу вас правото ми на отказ, защото се отнесохте с мен с презрение".

Звучи ли познато? Дори в най-ранните цивилизации, познати на човека, хората се оплакват от лошо обслужване, коетое също толкова оскърбително, колкото и днес.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !