18 септември 2018
  •  Говорят медиците

Необичайни следи на Йо и Ганимед в полярното сияние на Юпитер

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 09 юли 2018 в 14:1114280
Снимка: NASA

Спътниците на Юпитер Йо и Ганимед хвърлят двойни "следи" върху полярното сияние на планетата. Това се вижда на инфрачервените изображения с висока резолюция, направени с камерата Jovian Aurora Distribution Experiment (JADE) на борда на космическия кораб на НАСА Juno, съобщава Science.

Явлението полярно сияние се получава, когато електрически заредените частици се спускат по линиите на магнитното поле на планетата и след това взаимодействат с горните слоеве на атмосферата. Луните на Юпитер влияят на това явление на газовия гигант, променяйки посоката на потока на заредените частици. Тези масивни обекти оставят необичайни блестящи мотиви върху сиянието на планетата, които преди Juno изглеждаха като ярки петна, оставени от всеки от нейните близки спътници в северното и южното полукълбо.

"Подобно на Земята, Юпитер има полярни сияния", казва д-р Алесандро Мура (Alexandro Mura) от Института за космически астрофизика и планетология в Националния институт по астрофизика на Италия. "Тези постоянни електромагнитни лъчения се свързват с утаяването на магнитосферната плазма в йоносферата на планетата. Полярното сияние на Юпитер са налице характеристики на излъчванията, които не се проявяват на Земята, свързани с неговите луни - йоносферата, в основата на магнитните силови линии, преминаващи през Галилеевите спътници - Йо, Европа и Ганимед - се появяват светли петна".

(A) Отпечатък на Йо на южния полюс на Юпитер, както се вижда на 1 септември 2017 г. в 22:50 часа. Основното петно (в горния ляв ъгъл на изображението) е последвано от поредица от равномерно редуващи се вторични петна. (В) Както (А), но показва по-късно изображение, направено в 23:09 часа. Основното петно ​​(обозначено със синя стрелка) има овална форма, с ъглово отместване от средната посока на опашката. (C до E) О​тпечатък на Йо в северното сияние, наблюдавани съответно на 20:43, 20:48 и 20:53 на 1 септември 2017 г. Кредит: Science (2018), Mura et al

При внимателен анализ на новите изображения от Juno д-р Мура и неговите съавтори забелязват повече от една "следа" на Йо, както и цяла верига от множество ярки петна с размер почти на спътника на еднакви разстояния. Образуваният модел е подобен на следите от усуканите вихри и в двете полукълба, понякога разделени на крилати дъги.

Горе: Отпечатъкът на Йо в северното сияние на Юпитер, наблюдаван на 1 септември 2017 г. Долу: Пет последователни изображения на следи от Ганимед, направени от JIRAM на 11 юли 2017 г. в северното полукълбо. Кредит: Science (2018), Mura et al

Изследователите го описват като подобен на вихровата пътечка на фон Карман, който се разпространява в продължение на стотици километри. Следата изчезва, когато луната се отдалечава от планетата.

Източник: wikipedia

Групата също така намери отпечатък, създаден от Ганимед, място в сиянието, която при по-близък изглед се оказва двойна, обяснява phys.org.

Изследователите не успяха да установят причината за разделянето, но предполагат, че тъй като Ганимед е единствената луна в орбита около Юпитер, която има свое собствено магнитно поле, това означава, че отпечатъкът, създаден от луната, е резултат от взаимодействието на двете магнитосфери.

Изследователите пишат, че тяхното проучване ще помогне да се разбере как спътниците на Юпитер взаимно си влияят с планетата и колко силни са магнитните им взаимодействия в естествена среда. Те също така отбелязват, че създадените досега модели, описващи такива събития, ще трябва да бъдат коригирани.

11 септември 2018 в 00:254112