Непознато древно влечуго е обитавало Пиренеите преди 250 милиона години

Антония Петрова Последна промяна на 21 април 2017 в 10:00 4088 0

Източник: INSTITUT CATALÀ DE PALEONTOLOGIA

Фосилизирани отпечатъци от стъпалата на мистериозно влечуго, живяло преди около 250 милиона години, бяха открити в каталунската част на Пиренеите. Според учените от Universitat Autònoma de Barcelona, Испания, новият вид е член на група, от която са се появили крокодилите и динозаврите.

Откритието, публикувано в списание Plos one, може да хвърли светлина по какъв начин тази група животни са еволюирали и са се разпространили.

Влечугото е живяло по времето когато Земята се е възстановявала от масовото измиране на повечето животни по сушата и в океаните - тогава изчезват около 90% от видовете. По онова време Земята е изглеждала по съвсем различен начин, континентите са били един суперконтинент - Пангея.

Учените, начело с Еудалд Мужал (Eudald Mujal), са изследвали фосилизирани отпечатъци от стъпала на около 247-248 милиона години. Те откриват, че повечето следи са направени от предшественици на крокодилите и динозаврите - групата Archosauromorpha. Повечето следи са малки - около половин метър в дължина, въпреки че е имало и по-дълги - от над три метра.  Сред тях са открити и нови отпечатъци, за които се смята, че са на нов вид влечуго - Prorotodactylus mesaxonichnus.

Снимка: Eudald Mujal

Собствениците на отпечатъците могат да принадлежат към Euparkeria capensis, група динозаври от същия период в Полша, Русия, Китай и Южна Африка.

Изследователят Жосеп Фортуни от Института по палеонтология в Каталуния "Микел Крусафонт" смята, че отпечатъците са на животни с размери около половин метър, които са използвали четири крайници за ходене и често са оставяли следи от опашките си. "Някои отпечатъци показват вероятността от движение на два крака в определени моменти с цел по-бързо придвижване", коментира Фортуни пред ВВС News.

Изследователите смятат, че този вид влечуги са доминирали по протежението на реките в древните Пиренеи. Групата вероятно е ключ към възстановяването на екосистемите след масовото измиране, като се е разпространила из целия суперконтинент.

"Тези следи представляват първото доказателство за възстановяване на гръбначните от масовото измиране през Перм-Триас", коментира Еудалд Мужал. Проучването продължава за намиране още фосилизирани доказателства като кости от животните, оставили тези следи.