18 септември 2019
  •  Говорят медиците

Неродени деца реагират на лица

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 09 юни 2017 в 11:3948621
Ултразвуково изображение, което учените са анализирали по време на експеримента. Kirsty Dunn & Vincent Reid

Пропускайки светлина през стената на матката на бременни жени, учени откриха, че 34-седмични фетуси често обръщат главите си към тази страна, която наподобява изображение на лице, съобщава NewScientist.

Статия с описание на резултатите от проучването е публикувана в списание Current Biology.

"Вече знаем, че ембрионите могат да виждат", заяви Винсент Рийд (Vincent Reid) от Университета в Ланкастър, водещ автор на статията. "Но досега никой не е показвал реакцията на фетуса на визуална информация".

Добре известно е, че бебетата се интересуват от лица повече от други обекти. В новото изследване учените решават да разберат дали тази склонност се появява след раждането им или се развива още в утробата.

"Ние показахме, че плодът може да различава образи, предпочитайки тези, които са подобни на лица", отбелязва Винсент Рийд. "Това е известно отдавна, но до този момент никой не се е опитвал да изследва утробното зрение", допълва той.

Основният проблем на този вид изследвания са техническите трудности, но Рийд и неговите колеги успяват да ги преодолеят. Те разбират, че светлината може да проникне през човешката плът и да бъде видима от вътрешната страна на матката. Учените използват и висококачествена четириизмерна ултразвукова сонда, която позволява да се разгледа движението на плода, както в обема, така и динамично.

Ултразвуково изображение, което учените са анализирали по време на експеримента
Kirsty Dunn & Vincent Reid

Учените изследват реакцията на 39 фетуса на лицеподобни фигури, показвани в "правилна" ориентация или с главата надолу.

"Имаше възможност плодът да се интересува от всякаква форма поради това, че стимулът е нов за него", обяснява Рийд. "Ако това е така, тогава нямаше да има разлика в реакцията на стимули с правилна ориентация и неправилна. Но се оказа, че те реагират по същия начин, както бебета", допълва той.

По този начин е установено, че предпочитанието към лицата се формира преди раждане.

Брей. Мислех си че вътре е абсолютна тъмнина поне за човешки очи, но явно не е така. Това значи че (поне за по-светлозелената раса) плодът вижда и проникваща слънчева светлина.

Другият интересен въпрос е как този спомен от сложен визуален стимул ще повлияе на човечето после.

13 септември 2019 в 00:003611