17 декември 2017
  •  Говорят медиците

Нещо много специално ще се случи в нощното небе на декември (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 30 ноември 2017 в 00:0028960
Снимка: NASA

За хората, които обичат да се вглеждат в нощното небе, декември ще донесе няколко специални събития. Метеорният поток Геминиди ще бъде обилен, а заедно с него ще мине източникът му -  астероидът 3200 Phaethon (Фаетон).

Фаетоне скалист астероид, а може би остатък от ядро на комета, който през вътрешната част на Слънчевата система по изключително елиптична орбита. На 10 декември астероидът ще изпълни един от най-близките си подходи за следващите 65 години, прелитайки на около 10 милиона километра от Земята, което го прави "потенциално опасен", според класификацията на НАСА.

Ще бъде видим с обикновен любителски телескоп, а за желаещите да го заснемат могат да използват фотоапарат с CCD матрица.

Ще бъде най-ярък между 11 декември и 21 декември

Той носи името на сина на бог Хелиос от гръцката митология, който е откраднал колесницата на баща си, който е самото Слънце. В легендата той губи контрол на колесницата и започва да се спуска към Земята, обгаря Африка и се образува Сахара и накрая Зевс го убива, за да не направи и други поразии. Някои вече са правят "апокалиптични" аналогии между името и предстоящата близка среща.

Въпреки че обектът е с размер 5 километра, няма опасност за нас. Десет милиона километра е много безопасно разстояние. Всъщност, това е по-опасно за Фаетон, отколкото за нас.

За първи път е открит през 1983 г., а последното му близко преминаване покрай Земята бе през 2007 г., когато прелетя на разстояние от около 18 милиона километра от нашата планета. Сега  той ще премине на почти два пъти по-малко разстояние, но отново не е причина за тревога. Така че този обект е постепенно все по-близо.

Фаетон ще ни приближи само няколко дни преди годишния метеоритен поток Геминиди, който се очаква да бъде активен от 4 декември до 16 декември. Очакваният максимум на потока ще бъде на 13-14 декември. Небесното събитие Геминиди е уникално, тъй като това е единственият метеоритен поток с източник, който не е комета, а мистериозният астероид 3200 Фаетон.

Макар че е технически класифициран като астероид, все още има въпроси около произхода на небесното тяло. Защо един астероид създава метеорен поток, нещо невиждано преди откриването на 3200 Фаетон. Има неизвестни и относно състава на тази космическа скала.

Благодарение на своите ексцентрични орбити Фаетон се оказва наистина близо до Слънцето, което причинява пукнатини по тялото му. Вероятно затова астероидът  освобождава прах и частици в космоса. Пътеката на отломки, която оставя след себе си пресича напречно орбитата на Земята - тя е това, което наричаме Геминиди.

Фаетон ще бъде прекалено далеч, за да повлияе много на метеорния поток - на Геминидите може да се разчита по отношение на броя и красотата на спектакъла. Броят на метеорите всъщност се е увеличил през последните години и тази година няма да ви разочарова. В ранните часове на сутринта на 14 декември, астрономите очакват над 120 метеора на всеки 60 минути. Те се движат със скоростта от 35 км в секунда, което ги прави лесни за откриване.

25 декември 2017 в 00:0010186