15 декември 2019
  •  Говорят медиците

Невестулка извади Големия адронен колайдер от строя

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 30 април 2016 в 10:0765590

Най-големият научен експеримент в света бе спрян ... от невестулка.

Електричеството на Големия адронен колайдер (LHC) в ЦЕРН бе изключено, след като някакво дребно животинче е гризало 66-киловолтов трансформатор. Нещастното животно е изгоряло, причинявайки прекъсване на електрозахранването на ЦЕРН. Това се съобщава на официалния сайт на центъра

Според вътрешни документи, пуснати онлайн, прекъсването става в 6:30 ч българско време.

"Мога да потвърдя, че имахме проблеми с електричество през нощта. Предполагаме, че това се е случило, заради малко животно," - заяви говорителят на ЦЕРН Арно Марсолие (Arnaud Marsollier). Според него, необходими са няколко дни, за да се върне LHC в експлоатация, но оборудването е в добро състояние и никакви проблеми не се очакват с неговата поправка, ако възникнат.

Инцидентът напомня нашумялата история от 2009 г., когато се говореше, че подобно прекъсване на тока в LHC е причинено от пуснато от птица парче франзела на подстанцията, но Марсолие смята, че това са легенди, разказва New Scientist.

"Казах само една възможна версия, но никога няма да разберем точно какво се е случило", казва той, макар че последният инцидент показва, че не е невъзможно. "Ние сме в провинцията, имаме диви животни."

В началото на април, международният екип от физици, в който са и не малък брой български учени, работещи с Големия адронен колайдер, започна първите протонни сблъсъци за 2016.

През 2016 г.физиците на ЦЕРН планират да увеличат броя на сноповете протони, които се движат едновременно в ускорителя с 20% - от 2240 до 2748. Това ще ускори събирането на статистически данни - експертите очакват, че през 2016 LHC ще събере осем пъти повече данни, отколкото през 2015 г.