21 октомври 2018
  •  Говорят медиците

Невиждани досега минерали са намерени в кратера на древен метеорит

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 18 декември 2017 в 00:0843921
Изследователите откриха метеорита на площадка 1, точно над тревата в средата на далечния край на езерото Лох Слапин. Снимка: Simon Drake

В скалистите хълмове на Шотландия учени попаднаха на нещо абсолютно не от този свят - на място, където преди около 60 милиона години метеорит е ударил земята - са намерени минерални форми, невиждани преди.

Геолозите откриха две площадки на метеоритни катастрофи в основата на поток от лава, застинал преди 60 милиона години на остров Скай срещу северозападния бряг на Шотландия. "Мислехме, че това е игнимбрит (вулканична конгломератна скала)", заяви водещият автор Саймън Дрейк (Simon Drake), асоцииран преподавател по геология в Лондонския университет Birkbeck.

Въпреки това, те са извършили анализ на скалите с помощта на електронен микроскоп, който разкри наличието на богат на ванадий и ниобий осборнит, рядък минерал, идващ направо от космоса и никога невиждан в тази форма на Земята преди. Tези минерални форми обаче са познати от работата, извършена от космическия кораб Stardust, в мисия на НАСА, чиято основна цел бе да събере космически прах, изхвърлен от кометата 81P/Wild 2. Шотландският осборнит е в нестопена форма, отбелязва статията, което означава, че е от оригиналната част от метеорита.

Геолозите също така откриват следи от рейдит, рядък минерал известен преди това само от три метеоритни кратери, както и други екзотични минерали, свързани с метеоритни удари като барингерит и местно желязо.

Втората площадка, само на седем километра от първата, също има дебел двуметров слой с подобна неземна минералогия, се отбелязва в доклада.

Тънък срез на изхвърлен от метеорит депозит от площадка 1. Simon Drake.

Според изследването, публикувано в списание Geology тази седмица, двата метеорита трябва да са ударили преди около 60 милиона и 61,4 милиона години, въз основа на възрастта на потока лава над тях и геологията под мястото на удара.

Опростена геоложка карта на остров Скай, Шотландия, показваща местоположението на метеоритните езера
на площадки 1 и 2.

Но остават още няколко въпроса без отговор.

Все още предстои да се установи точното време на тези метеорни удари и къде точно са ударили Земята. На Дрейк и екипът му все още предстои да определят дали попадението на тези метеори е причинило лавовите потоци, които са датирани по едно и също време и ако е така, до каква степен метеоритните удари са провокирали вулканичната дейност в този район.

Остров Скай е доста добре известен на геолозите, изучаващи извънземна минералогия, което прави това откритие още по-изненадващо. Въпреки това, учените отбелязват, че близката околност е заобиколена от неприятно тресавище, което я прави относително трудно достъпна.

"Бяхме потъва в тресавището до бедрата. Ясно си спомням - разказва съавторът на изследването Анди Беърд (Andy Beard). "Но си струваше", потвърди Дрейк.

Mineral Forms Never Before Seen On Earth Found In Crater Of Ancient Meteorite Strike