New Horizons прелетя покрай Плутон на днешната дата през 2015 г. (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 14 юли 2022 в 00:00 10636 0

Кредит NASA

На 14 юли в 14:49 българско време със скорост от 45 хил. км/ч космическият кораб на НАСА New Horizons прелетя край системата на Плутон на разстояние само от 12,5 хил. километра.

New Horizons извърши първият полет до Пояса на Кайпер, гигантска зона на ледени тела и загадъчни малки обекти отвъд орбитата на Нептун.

Космическият кораб профуча покрай Плутон и неговите спътници като събра огромно количество научни данни и снимки и отлетя далече в Пояса на Кайпер към новата си цел - обекта Ултима Туле, която достигна в началото на тази година.

Този филм е съставен от повече от 100 снимки, направени от космическия кораб на НАСА New Horizons по време на шестседмичния подход и близко прелитане през лятото на 2015 г.

Видеото предлага пътуване надолу към повърхността на Плутон - като се започне с един далечен изглед на Плутон и най-големата му луна Харон - и води до едно евентуално "приземяване" на края на местност, неофициално наречено Sputnik Planitia.

През януари 2006 г. стартира мисията New Horizons към Плутон. Конструкторите се опитват максимално да съкратят времето за достигане до планетата-джудже, затова направят бърз и сравнително малък и лек апарат около 650 кг (и на стойност 650 милиона долара).

Въпреки праволинейността на траекторията на New Horizons, от неговия полета учените успяха да получат допълнителна научна информация за системата на Юпитер една година след старта. New Horizons прелетя на разстояние 2,3 милиона километра от гигантската планета и това бе тренировка за бъдещата основна работа за Плутон.

След прелитането покрай Юпитер New Horizons Юпитер бе изпратен в режим на хибернация, за да съхрани ресурсите си. Само от време на време са го събуждали за проверка на състоянието му. Понякога е събуждан и за работа - за заснеме астероиди или Нептун

През 2015 г. е вече време да се върне към активна работа. Още през януари New Horizons започва усилено да прави снимки на Плутон и Харон, но резолюцията все още не достига капацитета на космическия телескоп Хъбъл. Но учените възлагат големи надежди на New Horizons. Показателно е, че преди New Horizons се знаеше само за три спътника на Плутон.

От 5 май камерата LORRI вече настига възможностите на Хъбъл и от този момент научната значимост на New Horizons започва да расте. Почти всяка нова снимка позволява уверено да се каже, че "това не сме го виждали преди".

Досега пристигналите данни показват структури с изненадващо голямо разнообразие от релефни форми, възраст, цвят, състав и албедо (отразяваща способност на повърхността). Членовете на екипа са открили доказателства за множество слоеве мъгла в атмосферата на Плутон и че планетата джудже е малко по-голяма и по-богата на лед, отколкото се очакваше.

"Системата на Плутон ни изненада в много отношения, най-вече ни учи, че малките планети могат да остават активни милиарди години след образуването им," коментира Алън Стърн (Alan Stern), главен изследовател на мисията. "Ние също така направихме важни изводи за степента на геоложка сложност на Плутон и неговата голяма луна Харон."

Атмосферната обвивка на Плутон е силно удължена, със следи от въглеводороди и повърхностно налягане от близо 10 микробара. Обемните плътности на Плутон и Харон се различават по-малко от 10%, което е в съответствие с обемната плътност на скалните породи за двете тела, които също са сходни.

Това би могло да означава, че двете тела произхождат от малко или неразличаващи се предшественици преди техния сблъсък. Учените твърдят, че от това следват важни изводи за времето, продължителността и дори механизма на образуване на телата в Пояса на Кайпер.

Космическият кораб New Horizons "видя" системата Плутон през юли 2015 г. Специалисти на НАСА направиха тази анимация с реални изображения, снимани от сондата.

На 1 януари 2019 г. New Horizons прелетя покрай 2014 MU69 (Ултима Туле) , най-отдалечената цел в историята.

Първоначалните изображения показаха червеникава, подобна на снежен човек форма, но по-нататъшният анализ на изображения, направени близо до най-близкия подход - New Horizons стигна до само 3500 километра - разкри колко необичайна всъщност е формата на този обект от Пояса на Кайпер.

С дължина около 35 километра, Ултима Туле се състои от голяма, плоска част (наричана „Ултима“), свързана с по-малка, по-кръгла (наричана „Туле“). Странната форма бе най-голямата изненада от прелитането.

Ултима ТулеКосмическият кораб New Horizons на НАСА прелетя по-близо до обекта от Пояса на Кайпер Ултима Туле (на илюстрацията), отколкото бе до Плутон преди три години. Кредит: SwRI, JHUAPL, Steve Gribben/NASA

„Никога не сме виждали нещо подобно никъде в Слънчевата система“, коментира Алън Стърн. „Това изпраща планетарната научна общност обратно към чертожната дъска, за да разбере как се формират планетезималите – градивните елементи на планетите“.

Космическият кораб сега е на около 6,9 милиарда километра от Земята, работейки нормално и навлизайки все по-дълбоко в Пояса на Кайпер с почти 53 000 километра в час.