Някои риби могат да регенерират очите си. И хората имат тези гени

Откриха гените на регенерацията при хората

Ваня Милева Последна промяна на 12 октомври 2020 в 00:03 11359 0

Фалшиво оцветена микрофотография на око на ембрион от риба данио. Кредит: Younger et al. ELife, 2019 / CC BY 4.

Някои видове риби могат да регенерират отново, например увредено око.

Оказва се, че бозайниците и по-специално хората имат гени, които позволяват същото.

Човекът може да регенерира повредени органи, но имунната система не ни позволява да правим това. Но може да се заобиколи.

Увреждането на ретината е водещата причина за слепота при хората. В резултат на това милиони хора по света са слепи. За съжаление ретината е една от малкото тъкани, които учените не могат да регенерират.

За разлика от нас, други животни като рибите данио, известни и като риби зебра, могат да регенерират тази тъкан, която е толкова важна за нашето зрение. Ние споделяме 70 процента от нашите гени с тези малки рибки и учените наскоро откриха, че някои от споделените гени включват тези, които дават на рибата данио способността да регенерира ретината си.

„Регенерацията изглежда става по подразбиране и загубата на тази способност се е случила в няколко точки на еволюционното дърво“, обяснява Сет Блекшоу (Seth Blackshaw),невроучен от Университета Джонс Хопкинс.

Ретината е частта от очите ни, която реагира на светлината. Съдържа сензори на светлината или фоторецептори, наречени пръчици и колбички, както и невроните и синапсите, които предават получената светлинна информация на мозъка ни.

По време на развитието на ембриона ретината се формира от нарастващия мозък, така че това е мозъчна тъкан, която се оказва на задната стена на очната ябълка, ставайки част от централната ни нервна система.

Клетките на Мюлер (мюлерова глия) са частта от ретината, която поддържа невроните на ретината в изправност. Те премахват невротрансмитерите и други отпадъци, като същевременно задържат важни молекули.

При някои риби и влечуги мюлеровата глия регенерира и невроните, трансформирайки се в клетки, които след това могат да се делят като неврони на ретината, пръчици и колбички. Но не и при бозайниците.

Наблюдавайки гените на мюлеровата глия при рибите данио, пилета и мишки, неврологът Тхан Хоанг (Thanh Hoang) и колегите му изучават как тези клетки реагират на травми.

„Активираните гени задействат имунните клетки, за да прочистят увредената тъкан“, обяснява Блекшоу. Но след това при мишките се потискат тези гени, което не позволява на клетките да се трансформират в клетки на ретината.

Изследователите също така забелязват, че след нараняване на ретината всичките три вида клетки от мюлеровата глия спират да произвеждат ядрният фактор I (NFI), димер ДНК-свързващ протеин, разпознаващ последователността, която предотвратява достъпа на клетката до битове на ДНК, като по този начин деактивира гените. Учените деактивират произвеждащите NFI клетки на мюлеровата глия и възрастните мишки започват да произвеждат неврони на ретината след нараняване.

"Нашето изследване като цяло показва, че има потенциал за регенерация при бозайниците, включително хората, но някакъв еволюционен натиск го е изключил", пояснява Блекшоу.

Екипът подозира, че загубата на тази способност може да бъде свързана с компромис между регенериращите клетки на централната нервна система и защитата от паразити. Мюлеровата глия предотвратява разпространението на инфекциите и ако тя се превръща в клетки, произвеждащи неврони, няма да може да защитава организма.

Разбира се, все още сме много далеч от регенерацията на човешката ретина. Екипът предупреждава, че това е изключително сложна система с много независими механизми, които трябва да бъдат допълнително проучени. Но изучаването на тези пътища може един ден да помогне за лечение на хора с увредено зрение.

Справка: Gene regulatory networks controlling vertebrate retinal regeneration