29 ноември 2021

Нобелова награда по химия е присъдена за разработката на асиметричната органокатализа (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 06 октомври 2021 в 12:38 33490

Тази година Шведската кралска академия на науките присъди Нобеловата награда по химия за 2021 г. е присъден на Бенджамин Лист (Benjamin List) и Дейвид У.К. Макмилън (David W.C. MacMillan)  „за разработката на асиметричната органокатализа“.

Химиците могат да създават нови молекули, като свързват малки химически градивни елементи, но контролирането на невидимите вещества, така че те да се свързват по желания начин, е трудно.

Бенджамин Лист и Дейвид Макмилън са удостоени с Нобелова награда за химия 2021 за разработването на нов и гениален инструмент за изграждане на молекули: органокатализата. Употребата му включва изследвания на нови фармацевтични продукти и също така е помогнала да се направи химията по-зелена.

Много индустрии и области на изследване зависят от способността на химиците да изграждат нови и функционални молекули. Те могат да бъдат всичко - от вещества, които улавят светлината в соларните клетки или съхраняват енергия в батерии, до молекули, които могат да направят леки маратонки или да потискат развитието на болестта в организма ни.

Какво означава "асиметрична органокатализа" може да научите в статията "Нобелова награда по химия 2021: Стрихнин и прости органични катализатори" на НаукаOFFNews.

Бенджамин Лист е роден през 1968 във Франкфурт, Германия. Работи в Института за изследване на въглищата Макс Планк, Мюлхайм ан дер Рур, Германия.

Дейвид Макмилън е роден през 1968 г. Белшил, Великобритания. Професор е по химия в Принстънския университет,Ню Джърси, САЩ. Между 2010 и 2014 г. професор Макмилън е главен редактор на списание Chemical Science, водещото списание по обща химия, публикувано от Кралското общество по химия.

Носители на Нобеловата награда по химия за 2020 г. бяха Еманюел Шарпентиер (Emanuelle Charpentier) и Дженифър Даудна (Jennifer A. Doudna) за разработването на метод за редактиране на генома.