Нобелова награда по химия за 2015 бе дадена за изследване на ДНК

Наука ОFFNews Последна промяна на 07 октомври 2015 в 12:39 5181 0

Шведската кралска академия на науките обяви днес, сряда, 7 октомври, че носители на Нобеловата награда по химия за 2015 са Томас Линдал (Tomas Lindahl), Пол Мондрич (Paul Modrich), Азис Санкар (Aziz Sancar) за изследване на механизма на възстановяване на ДНК.

"За инструменти, които позволяват на молекулярно ниво да покажат как клетките "ремонтират" повредените ДНК и запазват генетичната информация", - се казва в съобщение Нобеловия комитет.

Изследванията на тези учени са обогатили фундаменталните знания за това, как функционира живата клетка и могат да се използват за разработването на нови методи за лечение на рак.

Размерът на всяка една от Нобеловите награди е 8 милиона шведски крони (953,000 щатски долара).

Всеки ден нашето ДНК се уврежда от UV радиация, свободни радикали и други канцерогенни вещества, но дори и без такива външни атаки, ДНК молекулата, по своята същност е нестабилна. Хиляди спонтанни промени в генома на клетката се появят ежедневно. Дефекти могат да възникват също, когато ДНК се копира по време на клетъчното деление, процес, който се случва няколко милиона пъти всеки ден в човешкото тяло.

Причината генетичният ни материал да не се разпада в пълен химически хаос е, че множество молекулни системи непрекъснато наблюдават и ремонтират на ДНК.

Нобеловата награда за химия за 2015 г. се дава на тримата учени, които определиха как няколко "ремонтни системи" клетки функционират на молекулярно ниво.

ДНК. Изображение: Wikimedia Commons

В началото на 70-те, учените са смятали, че ДНК е изключително стабилна молекула, но Томас Линдал показа, че ДНК се разпада със скорост, която би трябвало да направи развитието на живота на Земята невъзможно. Това прозрение го подтиква да открие молекулярна техника, база за ремонтиране, която постоянно се противодейства на разпадането на нашето ДНК.

Азис Санкар открил друг механизъм - ексцизия (изрязване) на нуклеотидите. Клетките използват този механизъм за възстановяване на повредите, нанасяни от ултравиолетовите лъчи. Хората, родени с дефекти в тази система за възстановяване развиват рак на кожата.

Пол Модрич е показал как клетката коригира грешките, които възникват, когато ДНК се реплицира по време на клетъчното делене. Този механизъм на поправка на погрешно сдвоени бази се случва, когато едната верига от двуспиралната ДНК пропуска база, а другата - не. Този механизъм намалява честотата на грешки по време на репликацията на ДНК хиляда пъти. Вродените дефекти при ремонта на разминаването предизвикват наследствен вариант на рак на дебелото черво.