Нобеловата награда за физика 2019 г. се присъжда за открития в космоса (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 08 октомври 2019 в 12:46 9204 0

Кралската шведска академия на науките обяви носителите на Нобелова награда за физика за 2019.

Наградата е разделена наполовина между Джеймс Пийбълс (James Peebles) „за теоретични открития във физическата космология“, а другата половина между Мишел Майор (Michel Mayor) и Дидие Кело (Didier Queloz) „за откриването на екзопланета, обикаляща звезда от слънчев тип“.

Филип Джеймс Едуин Пиибълс, роден на 1935 г., е канадско-американски физик и теоретичен космолог, професор в Университета Принстън. Той е един от водещите космолози в периода след 1970 г. с важен принос към изучаването на нуклеосинтеза, тъмната материп, космическия микровълнов фон и формирането на гигантските структури на Вселената.

Дидие Кело, роден на 23 февруари 1966 г., е швейцарски астроном - рекордьор при намирането на планети извън Слънчевата си8стема. Работи в групата по астрофизика на лабораторията Кавендиш, Кеймбридж, а също и в Женевския университет.

Мишел Майор, роден на 12 януари 1942 г. в Лозана, е швейцарски астрофизик и професор в катедрата по астрономия на Женевския университет и активен изследовател в Обсерваторията в Женева. Той е съносител на Международната награда "Виктор Амбарцумян" за 2010 г. и носител на наградата от Киото за 2015 г.

Заедно с Дидие Кело през 1995 г. те откриват 51 Pegasi b, първата планета, обикаляща около звезда от слънчев тип извън Слънчевата система.

Повече за откритията, за които е връчена Нобеловата награда за физика, може да научите в статията "Нобел 2019: Нови гледни точки за нашето място във Вселената"

Нобеловата награда за физика 2018 спечелиха трима учени - Артър Ашкин (Arthur Ashkin) и Жерар Муру (Gérard Mourou) и Дона Стрикланд (Donna Strickland) за новаторски изобретения в областта на лазерната физика.

Наградата за физика бе първата, която Алфред Нобел споменава в своето завещание от 1895 г. В края на деветнадесети век мнозина считат физиката за най-важната наука и очевидно Нобел също е смятал така. Неговите собствени изследвания също са тясно свързани с физиката.