25 октомври 2021

Нобеловата награда за физика 2021 „за новаторски принос към разбирането ни за сложните физически системи“ (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 05 октомври 2021 в 12:42 28130

Кралската шведска академия на науките обяви носителите на Нобелова награда за физика за 2021 година.

Половината от наградата е присъдена на Шукуро Манабе (Syukuro Manabe) и Клаус Хаселман (Klaus Hasselmann) „за физическото моделиране на климата на Земята, количествено определяне на променливостта и надеждно прогнозиране на глобалното затопляне“, а другата половина на Джорджо Паризи (Giorgio Parisi)  „за откриването на взаимодействието на хаоса и колебанията във физическите системи от атомни до планетарни мащаби“.

Повече за техният принос и изследвания може да прочетете в статията на НаукаOFFNews "Нобелова награда 2021: Сложните физически системи - от разходката на кучето и полета на скворците".

Шукуро Манабе е роден на 21 септември 1931 г. в Ехиме, Япония. Той е метеоролог и климатолог, пионер в използването на компютри за симулиране на глобалното изменение на климата и естествените вариации на климата.

Клаус Хаселман, роден на 25 октомври 1931 г. в Хамбург, е водещ германски физик, океанолог, метеоролог, климатолог, статистик. Вероятно е най-известен с разработването на модела на Хаселман за променливостта на климата като система с дълга памет (океанът), интегрираща стохастично форсиране.

Джорджо Паризи, роден на 4 август 1948 г., е италиански физик-теоретик, чийто изследвания се фокусират върху квантовата теория на полето, статистическата механика и сложните системи.

Нобеловата награда за физика през 2020 г. е разделена наполовина между Джеймс Пийбълс (James Peebles) „за теоретични открития във физическата космология“, а другата половина между Мишел Майор (Michel Mayor) и Дидие Кело (Didier Queloz) „за откриването на екзопланета, обикаляща звезда от слънчев тип“.

Наградата за физика е първата, която Алфред Нобел споменава в своето завещание от 1895 г. В края на деветнадесети век мнозина считат физиката за най-важната наука и очевидно Нобел също е смятал така. Неговите собствени изследвания също са тясно свързани с физиката.