Нобеловата награда за химия за тези, които направиха тази наука по-проста и функционална (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 05 октомври 2022 в 12:31 2516 0

Кралската шведска академия на науките реши да присъди  Нобеловата награда за химия за 2022 г. на Каролин  Бертоци (Carolyn R. Bertozzi), Мортен Мелдал (Morten Meldal) и Карл Бари Шарплес (K. Barry Sharpless) „за развитието на клик-химията и биоортогоналната химия“.

Нобеловата награда за химия за 2022 г. е за улесняването на трудните процеси. Бари Шарплес и Мортен Мелдал са поставили основата на функционална форма на химия – клик-химията или химията с едно щракване – в която молекулярните градивни елементи се свързват бързо и ефективно. Каролин Бертоци пренесе клик-химията  в ново измерение и започна да я използва за картографиране на клетките. Нейните биоортогонални реакции сега допринасят за по-целенасочено лечение на рак, наред с много други приложения.

Повече може да научите в подробната статия за наградените постижения: "Химия на чудесата: Един клик – и молекулите се свързват заедно".

Каролин Рут Бертоци е плодовит американски химик, известен с обширната си дейност в областта на химията и биологията. Тя въвежда термина "биоортогонална химия" за химични реакции, съвместими с живите системи.

Мортен Мелдал е датски химик, професор по химия в Копенхагенския университет в Копенхаген, Дания. Най-известен е с разработването на реакцията CuAAC-click, едновременно с Валерий В. Фокин и К. Бари Шарплес, но независимо от тях.

Карл Бари Шарплес е американски химик и Нобелов лауреат от 2001 г., известен с работата си върху стереоселективните реакции и клик химията.

Носители на Нобеловата награда по химия за 2021 г. бяха Бенджамин Лист (Benjamin List) и Дейвид У.К. Макмилън (David W.C. MacMillan) „за разработката на асиметричната органокатализа“.