22 септември 2019
  •  Говорят медиците

Нов биоматериал ускорява създаването на водородно гориво за колите

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 06 януари 2016 в 16:3012980

Учени от университета в Индиана са създали високоефективен биоматериал, който катализира формирането на водород, съобщава Phys.org.

Водородът е гориво на евтините и ефективни коли, които "се движат на вода", използващи единия продукт от разделянето на водата на водород и кислород.

Новият биоматериал представлява ензим, който действа като катализатор и е защитен с протеинова обвивка ("капсид") от бактериален вирус. Този нов материал е 150 пъти по-ефективен от естествената, немодифицирана форма на ензима.

"Ние използвахме способността на вируса сам да сглобява безбройните генетични съставни части и вградихме в него много уязвимия ензим с забележителната способност да улавя протоните и да ги отделя от водородния газ", казва професор Тревър Дъглас (Trevor Douglas), преподавател по химия в университета в Индиана, който е бил и първи автор на изследването. "Крайният резултат е вирусоподобна частица, която се държи като високо усъвършенстван материал, който катализира производството на водород", добавя той.

Биоматериалът, наречен "P22-Hyd" е не само много по-ефективен от естествения ензим, но също така се получава чрез прост процес на ферментация при стайна температура.

Този материал е потенциално много по-евтин и много по-екологичен за производство, отколкото други материали, използващи се в момента за създаване на горивни клетки.

Скъпият и рядък метал платина, например, е широко използван за производство на водородно гориво за концептуалните автомобили от висок клас.

"Този материал е сравним с платината, само че е напълно възобновяем", казва Дъглас. "Няма нужда да се добива, може да се направи при стайна температура чрез широко използвана технология за ферментация. Освен това е биоразградим. Това е много екологичен начин за създаването на устойчив материал от много висок клас."

Илюстрация на разграждането на вирусната обвивка около ензима, който катализира образуването на водород.