07 октомври 2022

Нов кандидат за най-стара и далечна галактика - само 70-80 милиона години след Големия взрив!

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 27 юли 2022 в 17:02 36680
Кредит: NASA, ESA, CSA и STScI

Само въз основа на ранните наблюдения на космическия телескоп "Джеймс Уеб" (JWST), представени на 13 юли, сега вече за трети се чупи рекорда за най-стара и най-далечна галактика.

На 26 юли дойде новината, че "Джеймс Уеб" е снимал галактика, наречена CEERS-93316, която може да има червено отместване z=16.7, т.е. галактиката вече е била 235 милиона години след Големия взрив и че разстоянието до нея е 35 милиарда светлинни години. Тази новина бе предшествана от съобщението за GLASS-z13, система, също открита от "Джеймс Уеб", която при z=13 стана рекордьор за разстояние от Земята и възраст.

И сега, ден по-късно и завяляха съобщения в Twitter за нови кандидат-галактики, наблюдавани с NIRcam инструмента на "Джеймс Уеб", достигащи до това, което доскоро се смяташе за невъзможно, около z=20, като вметнем само, че възможностите на "Хъбъл" бяха до z=11.

В туита по-долу можете да видите графика, показваща червеното отместване в долната част на оста x, „поглед назад във времето“ в горната част на оста x, времето след Големия взрив вляво на оста y и разстоянието вдясно на оста y.

В туита по-долу можете да видите последствията от червено отместване на z=20. Такава галактика е датирана на само 70 до 80 милиона години след Големия взрив, който  се е състоял преди 13,8 милиарда години.

Както при CEERS-93316, разстоянието до тези кандидат-галактики не се определя чрез спектроскопия, а чрез профилиране от снимки в различни честотни ленти. Например виждате системите F200DB-045 (с z=20.4) и F200DA-006 (с z=20.6) на графиката отляво, пиковете показват най-вероятното червено отместване.

Първият набор от данни с научна стойност, представен на 13 юли, от това дългоочаквано съоръжение, поставя началото на нова ера в астрономията.

Много важни въпроси, останали без отговор през последните няколко десетилетия, сега има надежда да бъдат решени. JWST ще разшири границата на червеното преместване далеч отвъд това, което беше достигнато от космическия телескоп "Хъбъл" (z=11), и по този начин ще доведе до разбирането на това как са се формирали първите светещи обекти - първите звезди и първите галактики - в ранната Вселена.

Търсенето на първите звезди вече трябва да се стреми към червено отместване z > 20.

Справка: First Batch of Candidate Galaxies at Redshifts 11 to 20 Revealed by the James Webb Space Telescope Early Release Observations