19 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Нов кръвен тест прави революция в диагностицирането на рака

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 19 януари 2018 в 13:3650630
Снимка: Pexels

Американски учени направиха пробив, който може да направи революция в диагностицирането на онкологичните заболявания.

Екип на Университета Джонс Хопкинс в Балтимор, щата Мериленд, изпробва кръвен тест, който може да действа като универсален метод за диагностициране на рака.

Учените твърдят, че техният тест е насочен към откриването на осем различни и често срещани форми на смъртоносната болест.

Кръвният тест, наречен CancerSEEK, улавя както мутиралите ДНК и засегнатите протеини в тялото.

Тестът засега е в експериментална фаза за хора, които нямат официална диагноза рак. Ако успее да го идентифицира, ще отбележи важна стъпка за диагностицирането.

"Полето на ранното откриване е от решаващо значение, а резултатите са много вълнуващи. Мисля, че това може да има огромно влияние върху смъртността от ракови заболявания. Иновативното на нашия метод е, че той съчетава вероятността да се забележат различни ДНК мутации и същевременно нивата на няколко протеини, за да се вземе окончателното решение" - заяви пред IBTimes д-р Кристиан Томасети (Tomasetti) от Факултет по медицина на Университета Джонс Хопкинс.

Детайли от теста, публикувани в списание Science, показват, че сканирането има различна степен на успех.

Като цяло тестът успява да идентифицира рак в 70% от случаите, като резултатите варират в зависимост от щама на болестта.

Той намира 33% от случаите на рак на гърдата, но близо 98% при рак на яйчниците.

Тестът бе проверен върху 1005 пациента с рак на яйчниците, черния дроб, стомаха, панкреаса, хранопровода, дебелото черво, белия дроб или гърдата.

CancerSEEK струва около £ 360 (близо 800 лв.) за един пациент, приблизително на цената за колоноскопия.