Нов метод уточни възрастта на Вселената до 12,6 милиарда години

Изчислената нова възраст на вселената е свързана с уточняването на константата на Хъбъл

Ваня Милева Последна промяна на 28 юли 2020 в 07:57 17452 0

Кредит: ESA/NASA

Международен екип астрофизици успя да прецизира константата на Хъбъл и възрастта на Вселената въз основа на данни получени от космическия телескоп Spitzer. Стойността на константата на Хъбъл според новото изследване се различава от стойностите използвани от Едуин Хъбъл, а също и от по-късните изчисления на основата на реликтовия микровълнов фон (CMB).

Джеймс Шомберт (James Schombert) и неговият екип от Университета в Орегон изчисляват разстоянията от 50 галактики, използвайки така наречената „барионска връзка Тъли-Фишър“ и въз основа на това те достигат две стойности - за възрастта на Вселената и константата на Хъбъл: съответно 12,6 милиарда години и 75,1±2,1 km/s/Mpc. Това означава, че за всеки 3,3 милиона светлинни години, отдалечавайки се във Вселената, една галактика се отдалечава от нас с 75.1 км/сек.

Връзката Тъли-Фишър е известна отдавна - това е емпиричната връзка между масата или присъщата светимост на спирална галактика и нейната асимптотична скорост на въртене или ширината на емисионните линии в нейния спектър. Използваният от екипа барионов вариант на връзката Тъли-Фишър е нов метод, при който масите и скоростите на въртене на галактиките се изчисляват още по-точно въз основа на по-точните познания за разстоянието до 50 галактики.

„Проблемът с мащаба на разстоянията е невероятно труден за разрешаване, тъй като разстоянията до галактиките са огромни, а индикаторите за тези разстояния са слаби и трудно се калибрират“, коментира Шомберт.

Използвайки стойностите на разстоянието до 50 галактики, получени от работата на космическия телескоп Spitzer, астрофизиците успяват да изчислят разстоянията до 95 други галактики въз основа на тези данни. Това прави възможно по-точното определяне на кривите на масите и скоростите на въртене на галактиките и от там - изчисляването на възрастта и скоростта на разширяване на Вселената.

Новите стойности за възрастта на Вселената и константата на Хъбъл Ho са в съответствие със стойностите, измерени според свръхновите тип Ia и променливите звезди цефеиди. Те са клас променливи звезди с доста точна зависимост период-светимост, кръстени на името на звездата δ Cephei (делта Цефей). Една от най-известните цефеиди е Полярната звезда.

Новите изчисления отново потвърждават "напрежението на Хъбъл", дългогодишната дискусия за константата на Хъбъл, която отразява скоростта, с която Вселената се разширява. Те противоречат на стойността 67.4 ± 0.5 (km/s)/Mpc въз основа на реликтовото излъчване. На константа на Хъбъл със стойност от около 67 km/s/Mpc съответства възраст на Вселената от 13,77 милиарда години, така че новата стойност на екипа от Орегон е далеч под нея.

Както отбелязват авторите на работата H0 под 70 km/s/Mpc може да бъде изключена с 95% сигурност.

Едва ли новите стойности са окончателни - човечеството все още не е проучило достатъчно добре Вселената.

Справка: Using the Baryonic Tully–Fisher Relation to Measure Ho, James Schombert et al., Published 2020 July 17, The Astronomical Journal, Volume 160, Number 2, http://dx.doi.org/10.3847/1538-3881/ab9d88