20 септември 2017
  •  Говорят медиците

Нов вид гигантски тревопасен динозавър е открит в Сибир

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 15 август 2016 в 10:0021520
Завроподи. Снимка: paleoimperia.ru

Руски учени от Томския и Санкт-Петербургския държавен университети и Зоологическия институт на РАН са проучили по-рано открити фосили на динозаври и са установили, че това е нов вид, принадлежащ към семейството на титанозаврите, подотряд завроподи.

Сега палеонтолозите описват новия вид, който все още няма латинско име, и сглобяват фрагментите от скелета.

За откритието съобщава сайтът на Томския университет и The Siberian Times.

Учените са открили фосилизирани останки на динозавъра през 2008 г. на брега на река Kия в Кемеровска област. Но костите са "зазидани" в монолитни блокове от пясъчник, затова на учените им трябваха осем години, за да извлекат фосилите, без да ги повредят.

Снимка: ТСУ

В резултат на изследванео е установено, че фосилите са на тревопасен динозавър, обитаващ територията на съвременен Западен Сибир в началото на периода Креда (преди около 100 000 хиляди години), принадлежащ към подразред завроподи, но е представител на нов вид.

Дължината му е била около 20 метра и е тежал около 50 тона - приблизително колкото 7 възрастни африкански слона. Динозавърът е имал дълъг врат с малка глава и дълга опашка, с която балансирал, и къси, дебели крака с пет пръста.

Новият динозавър се различава от останалите завроподи по някои особености на скелета - сакралните ребра (при кръста) са подредени във форма на звезда и отсъства прешленът на невралната дъга (горната част на гръбнака). Динозаври с подобна структура на скелета не са открити досега на друго място в света.

Сакралните ребра на новия динозавър са подредени в "звездообразно" и се събират в центъра. Само динозавърът Euhelopus, чиято схема е горе, има подобен необичаен скелет. Източник: Wilson & Upchurch

Учените смятат, че са открили нов член на семейството на титанозаврите от разнообразната група на завроподите.

"Според една хипотеза, титанозаврите са можели да застават на задните си крака, опирайки се на опашката, за да достигнат до горните клони на дърветата. За да направят това и е нужна по-подвижна долна част на гръбначния стълб," - обяснява проф. Аверянов от Зоологическия институт на Руската академия на науките.

Завроподи ( “гущерокраки” ). Към тази група спадат най-големите динозаври. Те били мирни и бавни. Характерни за тях били дългите опашка и шия и малката глава. Хранели се с растения.

Представителите на завроподите са обитавали практически всички континенти, освен Антарктида преди 200-85 милиона години. Едни от най-известните представители на групата са диплодоците. Дължината им достигала 54 м, а теглото - 113 тона. Това са едни от най-големите динозаври с пълен скелет.

Представител на подразред завроподи. Художник:Hombre D Hojalata