13 декември 2019
  •  Говорят медиците

Нов вид летящ гущер с непокътнат череп е открит в Патагония

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 31 август 2016 в 11:0033290
Реконструкция на новия вид птерозавър Allkaruen Koi. Източник: Gabriel Lio

Нов вид птерозавър (летящ гущер), наречен "древен мозък", е намерен в Патагония, разказва Live Science.

Изследването от 30 август е на свободен достъп в списание PeerJ.

Летящото влечуго е живяло в началото на юрския период, преди около 199,6 - 175.6 милиона години. Палеонтолозите откриха негови фосили в Чубут в Аржентина. За тяхна радост фосилите включват непокътнат череп, който дава възможност за нов поглед към анатомията на мозъка на птерозаврите.

Учените наричат ​​новия вид Allkaruen Koi - "All" означава "мозък", a "karuen" означава "древен" на езика на местното племе теуелче.

Allkaruen от долната граница на средна юра показва междинно състояние в развитието на мозъка на птерозаврите и адаптациите им към въздушната среда", заяви изследователят Диего Пол (Diego Pol), палеонтолог от Палеонтоложкия музей Еджидио Феруджийо в Аржентина. "Това изследване има важен принос към разбирането на еволюцията на всички птерозаври".

Новият птерозавър е намерен в находище на кости, съдържащо много останки на птерозаври. Палеонтолозите откриха прешлен, челюсти и черепната кутия. Черепната кутия е дълга само няколко десетки милиметра, което показва, че това е бил дребен вид птерозавър, заявиха изследователите.

Птерозаврите имат набор от приспособления, които ги правят отлични летци. Техните кости са леки като перце.

И ако някои видове птерозаври са малки, други са достигали размера на жирафи. Тези гиганти са стартирали във въздуха, подскачайки като жаба на четирите си крайника, твърдят палеонтолози.